Wet DBA: treed als franchisenemer in loondienst bij jezelf!

Dat de VAR is afgeschaft, weet iedereen inmiddels wel. Vooral franchiseformules, waarvan de franchisenemers geen eigen winkel of kantoor hebben en die werken zonder personeel en op locatie, moeten oppassen. Tot 1 mei 2017 zal de Belastingdienst zich koest houden en niet actief controleren. Daarna gaan ze wel actief controleren en kijken ze terug tot 1 mei 2016, waarna ze boetes en naheffingen kunnen opleggen.

Deze maand was op BNR-Nieuws te horen dat 95 procent van de zzp’ers nog niet klaar is voor de Wet DBA. Die wet is afgelopen mei 2016 ingegaan en vervangt de VAR door modelovereenkomsten. Het niet naleven van de Wet levert boetes en naheffingen op, zowel voor opdrachtgevers als zzp’ers, in franchiseverband dus voor zowel franchisegevers als franchisenemers. Wat kun je doen om dat te voorkomen? Optie één is zorgvuldigheid in je administratie, optie twee is ervoor zorgen dat de Wet DBA niet langer voor jou geldt.

Wat is er aan de hand? 

Voor de wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) onderscheidt een franchisenemer zich in niets van een gewone zzp’er. Bij veel ambtenaren van de belastingdienst is er geen enkel besef van franchising en hoe dat werkt in een franchiseorganisatie, waarbij franchisegever en franchisenemer afspreken zich te houden aan een commerciële formule met de bijbehorende werkafspraken.

Uit de eerste beoordelingen van franchisecontracten blijkt, dat de belastingdienst meteen struikelt over begrippen die in de franchisewereld gebruikelijk zijn als: instructies, aanwijzingen en controle. Deze termen worden meteen geassocieerd met een loondienstverband. En voor je het beseft, wordt de franchiserelatie aangezien voor een fictief dienstverband. Let wel: fictief, want het is geen echt dienstverband. Maar fictief of niet, er kan wel een boete en een naheffing volgen, en dat wil je natuurlijk niet.

Wat kun je doen?

Waar het – naast allerlei andere dingen – op neer komt is met dit voorbeeld te illustreren: je mag als opdrachtgever/franchisegever tegen een metselaar wel zeggen en met hem afspreken, WAT hij moet metselen, maar niet TER PLEKKE zeggen HOE hij moet metselen.

Voor franchisegevers resulteert de Wet DBA met name in meer risico’s en allerlei aanpassingen aan de franchiseovereenkomst, het handboek, de interne organisatie en de administratie. Concreet betekent dit, dat de tekst van veel franchiseovereenkomsten moet worden aangepast, om de dames en heren van de Belastingdienst niet op het verkeerde been te zetten, door het gebruik van woorden, die voor hen een andere betekenis of lading hebben. Dat is één.Het tweede is, dat de formule goed en concreet moet zijn omschreven als een bestek en werktekeningen in de bouw. Als derde moet er gekeken worden naar zaken als: investeringen door de franchisenemer, debiteurenrisico, de loop van de geldstroom, zich kunnen laten vervangen door anderen, enzovoorts. 

In haar toelichting zegt de belastingdienst letterlijk: het is geen exacte wetenschap. Vrij vertaald: de interpretatie van de wet is subjectief of zo de wind waait, waait mijn jasje! De ene inspectie zal zeggen: akkoord, de andere zal zeggen: fictief dienstverband, boete en naheffing. Leuker kunnen we het niet maken.

Als franchisenemer wil je boetes voorkomen. Als franchisegever zit je niet te wachten op meer administratief werk of naheffingen. Om de boetes en naheffingen te voorkomen is het wijs om zorgvuldig te kijken naar je franchiseovereenkomst, deze aan te passen, indien nodig en voor te leggen aan de fiscus, samen met het – opnieuw geredigeerde – handboek. Zo ontstaat een specifieke modelovereenkomst tussen franchisegever en franchisenemer. Dat kost inderdaad veel werk, maar loont wel. Een modelovereenkomst wordt binnen zes weken door de Belastingdienst beoordeeld. 

Het alternatief

De tweede optie is een bredere oplossing. Hiermee vervallen zowel de risico’s op boetes en naheffingen als de extra administratieve lasten voor zowel de franchisegever als voor de franchisenemer. Je kunt er namelijk voor zorgen dat de Wet DBA voor jou als franchisenemer niet langer geldt. Hoe? Door in loondienst te treden bij jezelf. Dat kan via verschillende partijen. Riemer de Graaf, oprichter van Stichting Impectforce, een van die partijen, legt ons uit: “Wanneer je in loondienst treedt bij jezelf, wordt je voor de wet gezien als werknemer. Vervolgens kun je dus ‘gewoon’ aan de slag, onder toezicht staan en deelnemen aan overleg. Zonder dat het jou of je franchisegever boetes oplevert.” 

Kan dat zomaar, in loondienst treden bij jezelf? Riemer: “Jazeker. Het concept van Impectforce is goedgekeurd door De Belastingdienst en De Nederlandsche Bank en loopt al een aantal jaren. Het is in eerste instantie opgezet als tegenhanger van dure arbeidsongeschikheidsverzekeringen. Via het concept kunnen ondernemers zichzelf betaalbaar verzekeren. Doordat ze als medewerkers worden gezien, hebben ze ook recht op WW en WIA. We zien dat daar steeds meer voordelen bij komen. Denk aan oplossingen rond collectieve pensioenen en het afsluiten van hypotheken. Maar het verhelpt nu ook de problemen voor franchisegevers en franchisenemers rond de Wet DBA.” 

Kies en regel voor 1 mei 2017

Oplossingen zoals die van Impectforce zijn voor sommige ondernemers een uitkomst, maar vormen niet voor iedereen een interessant alternatief. Om in loondienst te kunnen treden bij jezelf, moet je een BV oprichten. Dat heeft voordelen, je bent bijvoorbeeld niet langer privé aansprakelijk, maar ook nadelen. Het ligt aan je situatie of het de moeite waard is. Anders moet je je toch echt neerleggen bij gevolgen van de wet. Welke optie je ook kiest; zorg in ieder geval dat je het hebt geregeld vóór 1 mei 2017. Vanaf die datum gaat de Belastingdienst de wet namelijk handhaven.

Wat vaak vergeten wordt is dat franchisenemers hier ook onder vallen. Het is dus per formule erg belangrijk om naar de vorm van de samenwerking te kijken. Anders bestaat ook daar de mogelijkheid van aanslagen bij zowel de franchisenemer als ook de franchisegever!

Dhr. Pieter Koelewijn
Directeur Koelewijn & Partners

Pieter Koelewijn Pieter Koelewijn
Directielid & franchiseconsultant gespecialiseerd in het opschalen van bedrijven middels franchising

Koelewijn & Partners helpt al sinds 1988 franchisenemers én franchisegevers in iedere branche en elke ontwikkelingsfase met advies en hands-on ondersteuning om de volgende stap te nemen voor nog meer succes.

Stel je vraag aan Pieter Koelewijn
CAPTCHA