‘Het woord ‘nee’ komt niet voor in mijn woordenboek’

Hoe word je succesvol als franchisenemer van eismann? Als je Anton Mertens (40) uit Sint Willebrord beluistert, dan heeft het alles te maken met slim ondernemen, een goed samenspel met de franchisegever en hard werken. En hij heeft recht van spreken, hij is één van de beste scorende ondernemers van de formule en is al verschillende keren uitgeroepen tot ‘eismann van het jaar’. Een gesprek met hem.

“Even een momentje hoor, dan zet ik mijn bus aan de kant”, zegt Mertens aan de andere kant van de lijn. Het is in de loop van de middag, hij zit middenin zijn ronde door Brabant. Dat is namelijk zijn vaste regio. “Ik doe zo’n 65 adressen per dag, alles volgens vaste routes en op vaste tijden. Dat vinden mensen namelijk prettig; ze kunnen er van op aan dat ik om, ik noem maar iets, tien uur in de ochtend in de Julianalaan in Breda ben.” Het is meteen al één van de geheimen van het succes dat de ondernemer heeft als franchisenemer bij eismann. “Afspraak is afspraak, zo simpel is het. Dat doe ik al zeventien jaar, en al zeventien jaar wordt dit gewaardeerd.”

De concurrente schoenen aangetrokken

Mertens stapte met zijn 23 jaar binnen bij de franchiseformule eismann. “Ik had al een aantal jaren bij de concurrent gewerkt, maar daar was nooit iets goed. Altijd maar commentaar, dat was ik beu. Bij eismann is alles anders; je wordt geschoold, hebt veel contact met collega’s en er is waardering vanuit de franchisegever. Ik ben al drie keer eismann van het jaar geworden, erg leuk. Mijn ambities? Nou, een vierde keer eismann van het jaar worden. Ik ga graag de strijd aan met de collega’s”, lacht de ondernemer. Hij heeft zijn klantengroep de afgelopen jaren flink uitgebreid. “Daar ben jezelf verantwoordelijk voor, en dat gaat natuurlijk van stap naar stap. Je begint met een groep klanten, die je via verschillende routes bedient. Inmiddels heb ik vijftien routes en kom ik één keer in de drie weken bij mijn klanten langs. En in eerste instantie huur je een auto, via eismann. Tegen een nette huurprijs. Zo kun je een goede start maken. Maar als je groeit, en de mogelijkheid zich voordoet, kun je een eigen auto kopen. Dat heb ik inmiddels ook.”

In de rol groeien

Mertens wil er maar mee zeggen dat je moet groeien in je rol als franchisenemer bij eismann. “Kijk, ik ben een routeverkoper en kan bij bestaande klanten prima wat extra artikelen aan de man of vrouw brengen. We hebben een breed assortiment met ook seizoensproducten, acties en aanbiedingen. Maar ik ben niet zo sterk in het werven van nieuwe klanten, daarom huur ik hiervoor een zzp’er in. Echt een specialist, die gaat zo nu en dan de deuren langs in mijn regio, verkoopt producten en ik geef daar dan de volgende dag opvolging aan door de artikelen te brengen. En daar komen veel nieuwe klanten uit, die vaker bestellen. Dat werkt heel goed, en eismann ondersteunt daarin. Ze vinden het prima wanneer ik mij laat bijstaan, wat heet, ze stimuleren het zelfs door een premie per nieuwe klant beschikbaar te stellen. Die premie besteed ik aan de zzp’er die voor mij de klanten werft. Bijkomend voordeel; ik kan al mijn aandacht besteden aan de bestaande klanten.” Mertens vindt dat de samenwerking met de franchisegever sowieso prettig verloopt. “Bij start heb ik een uitgebreide training gekregen van twee dagen, die mij de nodige basis heeft gegeven voor een succesvolle ontwikkeling van mijn onderneming. En de lijnen met de franchiseadviseurs van eismann zijn kort. Ik kan met hen sparren over het assortiment, mijn klantengroep, het ondernemerschap; heel fijn.”

De collega’s

Ook met de collega’s in zijn regio heeft Mertens veel contact. Die ontmoet hij wekelijks op het depot. Op die plek wordt op maandag en woensdag namelijk de voorraad centraal aangeleverd, die zij in onze auto’s meenemen. “Het gespreksonderwerp? Het gaat veel over werk. Welke verkooptechnieken werken nu wel en welke minder? Maar het gaat ook over het assortiment. We hebben ook wijn, een collega verkocht dat nog niet, terwijl ik er veel succes mee heb. Mensen vinden het toch wel leuk als ze naast hun vaste bestellingen nog iets extra’s kunnen kopen als ik langskom, zoals een flesje wijn bijvoorbeeld. Of een koekenpan of een flesje olijfolie. Dat vinden klanten dan verrassend en een mooie extra service.” Klanten vinden de service van eismann overigens per definitie prettig, vertelt Mertens. “Nee komt niet voor mijn woordenboek; ik probeer altijd aan alle wensen te voldoen. Ik heb mede daardoor een hele hechte band met klanten, heel anders dan bijvoorbeeld de grote supermarktketens. Wij rijden iedere dag een andere route en zien en spreken wij bijna elke klant eens in de drie weken.”

Anton Mertens
Anton Mertens