World Options zoekt gedreven franchisenemers

World Options is een grote speler in de transportsector in het Verenigd Koninkrijk. Sinds 2017 is de formule ook in de Benelux neergestreken en heeft hier inmiddels negen franchisevestigingen waarvan acht in Nederland. Die franchisenemers wordt veel werk uit handen genomen door het hoofdkantoor. 

De transportsector wordt steeds meer internationaal gefocust, merken ze bij World Options. Ook bedrijven uit het midden- en kleinbedrijf versturen veel vracht en pakketten naar het buitenland. Die zoeken dan ook vaak een transparante en snelle oplossing voor hun transport. “Daarnaast is de behoefte aan de controle over dat transport groter geworden”, zegt Dieter Devolder. Hij is bij World Options verantwoordelijk voor de support aan de franchisenemers in de Benelux. “Klanten willen exact weten wanneer iets wordt opgehaald en afgeleverd.”

Daar speelt World Options op in met een transparant online platform waar de diensten van verschillende grote vervoerders worden aangeboden in overzichtelijke modules. Vanuit Brussel is er een stevige customer support voor de Benelux. Dit ontzorgt franchisenemers met name wanneer zaken niet lopen zoals verwacht. Zoals wanneer een pakket zoek of beschadigd is, een document ontbreekt of een factuur niet correct blijkt. “Onze hulp is een enorme toegevoegde waarde voor de franchisenemers”, weet Devolder, die jarenlange ervaring heeft opgebouwd in de customer service. “We spelen heel kort op de bal. Wanneer klanten naar de franchisenemer komen met een bepaald issue, dan handelen wij het af. We blijven communiceren totdat het probleem is opgelost.” 

Witte vlekken

Zo kunnen de franchisenemers zich om hun core business bekommeren: klanten werven en behouden. Dat vergt vooral in de beginfase een investering, want het basisvolume moet in de eerste maanden zelf worden opgebouwd. Niet dat de startende ondernemers voor de leeuwen worden geworpen, want ze krijgen eerst een gedegen training. Daarna benaderen ze via netwerken en koude acquisitie het mkb uit de betreffende regio. Eenmaal binnen krijgt de klant toegang tot het online platform van World Options. Zijn er vervolgens praktische en operationele knelpunten, dan zit de supportafdeling in Brussel klaar om die af te handelen.

Een groot deel van Nederland is inmiddels ingevuld met franchisenemers. Die zijn naar postcoderegio’s verdeeld. De grootste witte vlekken zijn nog in het oosten van het land, Zeeland en rond Amsterdam en Rotterdam. 

Meestal beginnen de franchisenemers zonder personeel en vanuit huis, om later mogelijk een kantoorruimte te huren. Meer dan een mobiele telefoon, een laptop en representatieve kleding is immers niet nodig. World Options zoekt vooral mensen met een grote drive om te ondernemen en op flexibele basis een eigen business op te bouwen.

Tot nu toe hebben de franchisenemers een achtergrond in de verkoop, in de transportsector of al een verleden als ondernemer. “Als de honger er maar is”, weet Devolder. “De juiste franchisenemers halen er trots uit om iets op te zetten als zelfstandig transport consultant.”

Enthousiast geworden om te beginnen als franchisenemer bij World Options en/of behoefte aan meer informatie? Vraag dan hier meer informatie aan!