Eerst 15 eigen vestigingen, dan pas franchisen!

Ik ben een echte franchisefan. Want franchise is de zuiverste vorm van samenwerking. Als die samenwerking goed georganiseerd is, wordt iedereen er beter van. Als Wave International scoren wij met onze drie kappersformules gemiddeld beter dan de markt.

Dat hoort ook zo te zijn. Want waarom zou je je als zelfstandig ondernemer anders aansluiten bij een franchiseketen? Als franchisegever moet ik ervoor zorgen dat onze franchisenemers de meerwaarde van onze formule ervaren. Dat kan door opleiding en training, doordat we scherper kunnen inkopen en betere locaties vinden tegen aantrekkelijke huurprijzen. De franchisenemer levert een stukje zelfstandigheid in en betaalt ons royalty’s voor de geleverde diensten. Dan mag je op z’n minst verwachten dat hij of zij er beter van wordt.

Niet iedereen is geschikt als franchisenemer. Als je graag je eigen beleid uitstippelt als ondernemer en je eigen naam prominent op de etalageruit wilt hebben, moet je niet gaan franchisen. Maar als je lekker met je vak bezig wilt zijn en een leuke boterham wilt verdienen, is franchise een goede ondernemingsvorm. Onze franchisenemers behoren tot de rijkste kappers van Nederland. Dat is geen krasse bewering maar een uitspraak die ik met feiten kan onderbouwen. Op dit moment hebben wij zo’n 200 franchisenemers bij de drie verschillende formules. Dat aantal kan gemakkelijk verdubbelen. Want we hebben nu een marktaandeel van tien procent. Ik zie niet in waarom dat niet naar twintig procent zou kunnen stijgen.

Je merkt ook dat er in de kappersbranche steeds meer formules komen. Dat vind ik een prima ontwikkeling. Dat houdt ons scherp. Stilstaand water gaat op den duur stinken. Ik ben helemaal niet bang voor concurrentie.

Franchise wint als ondernemingsvorm steeds meer aan populariteit. Dat is op zich een goede ontwikkeling. Tegelijkertijd zie ik ook franchisegevers die een formule neerzetten die nog niet rijp is. Ze bedenken iets en zetten dat dan via franchise in de markt neer. Ik vind dat een formule zich eerst moet bewijzen voordat overgestapt wordt op franchising. Begin eerst met vijftien eigen vestigingen en als die hun bestaansrecht hebben bewezen, kun je overstappen op franchise. Als je geen kapitaal hebt om uit te groeien naar vijftien eigen vestigingen, is het concept in mijn ogen nog niet rijp. Franchise moet gebaseerd zijn op een concept waarvan de meerwaarde zich heeft bewezen.

Bij Oil & Vinegar ging dat mis. Op zich een prima formule, maar de groei ging te hard. Er werden zaken te snel geopend op de verkeerde locaties. Dat leidde uiteindelijk tot een faillissement en daarna een doorstart met andere aandeelhouders.
Bij Bakker Bart blijkt dat een deel van de franchisenemers grote vraagtekens plaatst bij de meerwaarde van de formule. Dat leidt tot onvrede en onrust. Niet goed voor de formule en door de publiciteit eromheen komt franchising ook in een kwaad daglicht te staan. Daar heeft niemand baat bij.

Franchise is een boeiend spel. Het is een zaak van geven en nemen. Maar onder de streep moet een franchisenemer er beter van worden dan als zelfstandig winkelier of als werknemer. Want anders heeft franchise voor hem geen meerwaarde.

Ben Angelier

 (Ben Angelier is eigenaar van Wave International. Deze franchiseorganisatie werkt met de formules Cosmo Hairstyling, Team Kapsalon en Hairmaxx. Hij is sinds twee jaar operationeel niet meer actief)