De franchise les van Max

Het jaar 2021 gaat de boeken in als een ‘roerig jaar’. Een jaar dat start en eindigt in lockdown. Met veel economische schade van Covid-19 als gevolg. Voornamelijk voor sectoren als de natte horeca, sit-inn horeca, toerisme en fitness, gezondheidsbranche en de detailhandel. Juist die plekken waar veel franchising voorkomt. Ook voor zakelijke dienstverlener in franchise betekent dit minder werk.

Franchisebranche

Als ondernemer in de franchisebranche heb je dan ook nog te maken met nieuwe franchisewetgeving die per 2021 van kracht is geworden. De nieuwe wet houdt toetreders niet tegen; franchising blijft groeien, ook dit jaar weer. Als franchiseconsultant begeleiden we een recordaantal nieuwe franchiseformules en franchisenemers naar het franchise ondernemerschap.

Bij de middel en grote franchiseformules zien we meer uitdagingen met de implementatie van de nieuwe Wet Franchising. Voor een beperkt aantal onderwerpen, zoals bijvoorbeeld ‘tussentijdse wijziging formule’ en ‘goodwill bepaling’ geldt een overgangsfase van 2 jaren om overeenstemming over te bereiken. En dat wringt soms nog in het franchiseoverleg; franchisegevers en franchisenemers voelen dat ze iets verliezen of, anders gesteld, dat er nu iets binnen gehaald kan worden. Vaak ten koste van de andere partij. Advocatenkantoren varen er wel bij. Ik gun het ze. Maar of franchisend Nederland er beter van wordt… Ik betwijfel het. Gelukkig zijn er ook voldoende franchiseorganisaties met een verantwoordelijk management en franchisenemerscollectief. Organisaties die met zorgvuldige communicatie en empathie voortvarend in het franchiseoverleg tot oplossingen komen. Vaak is dit dan ook een teken van een langdurig vertrouwen in de relatie. Daar is franchising hét samenwerkingsmodel voor.

De franchise les van Max

Afgelopen weekend waren bijna 5 miljoen Nederlanders getuigen van de legendarische overwinning van Max Verstappen op Lewis Hamilton, de jarenlange onbetwiste nummer 1. De kenners waren er unaniem van overtuigd. Lewis had zeker in de eindfase van het seizoen de snelste raceauto. Maar Max kon als uitdager toch winnen door nog scherper en vindingrijker te zijn. Hij bleek onder de waanzinnige stress gedurfder en wendbaarder te zijn waardoor hij maximaal kon inspelen op de plots veranderde omstandigheden. Dit is natuurlijk de verdienste van het enorme talent Max die eindeloos getraind heeft. Maar zeker ook van een geweldig gestroomlijnd team in de pitsbox en in de fabriek. Ieder heeft zijn steentje heeft bijgedragen in de gestroomlijnde organisatie waardoor de tegenslagen konden worden opvangen. Door altijd het gezamenlijke ultieme doel voor ogen te houden is dit historische succes behaald.

Laten de resterende franchisegevers en franchisenemers die in Nederland nog worstelen met de invoering van de Wet Franchising dit als voorbeeld nemen. Laten ze alles in het werk stellen om rap te schakelen, om resterende discussies en onderhandelingen op te lossen. De franchise les van Max is dat alle neuzen dezelfde kant op moeten wijzen om wendbaar en succesvol te zijn. Steek alle energie in een gemeenschappelijk doel; een succesvolle formule gesteund door een gestroomlijnde, wendbare organisatie. Want verrassingen zullen er altijd zijn. Laat dat het voornemen zijn voor 2022!

Ook nu Max winterstop heeft kunt u altijd de consultants van Koelewijn & Partners bellen voor een creatieve wending in uw franchiseoverleg en het stroomlijnen van uw organisatie. We helpen u graag met de volgende stap!

Joost Bos Joost Bos
Partner

Koelewijn & Partners helpt al sinds 1988 franchisenemers én franchisegevers in iedere branche en elke ontwikkelingsfase met advies en hands-on ondersteuning om de volgende stap te nemen voor nog meer succes.

Stel je vraag aan Joost Bos
CAPTCHA