Help jouw franchisenemers eens een handje met social media

Veel franchiseorganisaties worstelen met hun communicatie uitingen op social media. Ik zie vaak een wildgroei aan regionale franchisepagina’s op social media, soms met logo, soms het verkeerde, ook nog wel eens zonder logo… Vestigingen plaatsen uiteenlopende boodschappen, omdat er geen centrale richtlijnen zijn en hebben het gevoel dat ze er op social media gebied alleen voor staan. Tijdgebrek en weinig tot geen social media kennis bij franchisenemers zijn hier vaak de oorzaak van. Kortom decentralisatie van het socialmediabeleid en franchisenemers zelf aan de slag laten gaan met social media levert meestal geen consistentie op in de uitingen van een franchiseorganisatie. Je zou denken: iets delen op social media is beter dan niets delen. In zekere zin is dat waar, maar dit kan véél beter en meer gestructureerd.  

Samenwerken

Waar de marketingafdeling van de moederorganisatie de kennis, kunde en het budget heeft om mooie content te realiseren, heeft een franchisenemer er vaak de tijd en middelen niet voor. Social media is vaak een bijkomende taak voor franchisenemers. Ontzorging van de franchisenemers op dit gebied is dus heel belangrijk. Zo zorg je er tevens voor dat ze niet meer het gevoel hebben er alleen voor te staan. Om jouw franchiseorganisatie goed op de kaart te zetten en online onder de aandacht te brengen, is een duidelijke strategie vanuit het hoofdkantoor zeer wenselijk. Bovendien laat je hiermee aan je franchisenemers zien dat de marketingafdeling van de organisatie écht niet stilstaat. Een tweede stap is om ervoor te zorgen dat de content niet alleen op de officiële bedrijfspagina van de franchiseorganisatie komt, maar ook op de kanalen van de franchisenemers.

Contentstrategie

Als je werkt met een goede contentstrategie, creëer je een centraal socialmediabeleid waar alle franchisenemers zich aan kunnen vastklampen. Binnen deze contentstrategie bepaal je als organisatie de identiteit en doelen van de organisatie om zo de contentpijlers met bijbehorende boodschappen in te richten. Om deze contentstrategie in de gehele organisatie te borgen, is het van belang om jouw franchisenemers te ontzorgen in het delen van de boodschappen op social media. Hier komt de marketingafdeling aan bod. Er wordt ongetwijfeld genoeg content gerealiseerd, maar deze moet ook op de juiste manier bij de franchisenemers terecht komen. Geen moeilijke toestanden, maar hapklare berichten die ze binnen een paar seconden kunnen delen op de regionale bedrijfspagina’s. Met geen moeilijke toestanden bedoel ik ook geen gedoe voor de marketingafdeling zelf. Ik hoor je namelijk al denken: moet ik dan steeds opnieuw inloggen op alle bedrijfspagina’s en daar het bericht delen? Nee, zeker niet!

Brand advocacy platform

Er bestaan social media planning tools waarmee jij content kan inplannen op de social media accounts van jouw organisatie. Maar wist je ook dat er platforms – brand advocacy platforms – bestaan waarmee je vanuit één centraal dashboard berichten kunt inplannen voor alle franchisenemers van je organisatie? Je biedt alle franchisenemers relevante content aan door verschillende variaties te maken voor verschillende (regionale) vestigingen. Jouw franchisenemers kunnen het bericht dan met één druk op de knop in de mobiele applicatie delen en zelfs aanpassen om het bericht nog beter aan te sluiten op hun regionale vestiging. Tijdbesparend, makkelijk en een echte ontzorging voor jouw franchisenemers dus. Voor de marketingafdeling is dit wat mij betreft ook een hele vooruitgang: er komt grip op en consistentie in de socialmedia-uitingen van de franchisenemers en franchiseorganisatie als geheel. Bovendien ontstaat er meer regionale zichtbaarheid voor jouw franchiseorganisatie en zal er meer binding met de franchisenemers zijn.

Het is dus belangrijk om jouw socialmediastrategie centraal aan te pakken om jouw franchisenemers te ontzorgen. Krijg geen verwijten meer dat de content van jouw marketingafdeling niet zichtbaar is en je franchisenemers het veel te druk hebben voor social media. Op deze manier hoeven jouw franchisenemers er amper tijd aan te besteden met een groter online bereik en uiteindelijk meer winkelbezoeken als resultaat. Een win-win situatie dus!

Apostle helpt franchiseorganisaties om social media strategisch en hyperlokaal in te zetten.

Stel je vraag aan Nicole Verstraten
CAPTCHA