Mag het een winkel anders zijn?

Hoe toekomstbestendig is uw merk of Retailformule? Benieuwd of u volmondig ja of nee zegt op vraagstukken als uw missie, visie en ambitie, de merk-/gastvrijheidsbeleving, het assortiment of collectie maar bovenal de locatie(s) met hun functie en rol. Want het is uw vertrekpunt om koers te zetten in het witte vlekkenplan. Dat duidelijk op de schop moet. Terug naar de tekentafel is het motto. En dat vraagt om creativiteit, inventiviteit en ondernemerschap. Want ja. De actuele én nog lang niet uit de lucht zijnde marktontwikkelingen maar bovenal het vlot veranderende consumentgedrag vragen c.q. roepen erom. Het is niet de vraag óf u gaat herijken maar een must do. Dit geldt voor Retailformules, merken en zelfstandig ondernemers.

Samenwerken Retail, Horeca en Leisure

Vooral de functie en rol van uw fysieke store(s) is essentieel, nu dit onlosmakelijk vervlochten is met online. Is het voor nu en de toekomst de place to be? En dat laatste staat al lang niet meer op zichzelf. Uw locatie is tenslotte onderdeel van het grotere geheel als de centra van het dorp, de winkelstraat of binnenstad die op hun beurt ook de netten moeten ophalen. Samen met collega ondernemers van horeca, Retail, Leisure, vastgoed, bezoekers én bewoners naast gemeente rond de tafel gaan. Wat is en wordt de toekomstvisie van het centrum en hoe past uw merk/formule hierin?

Variabel in Points of Sales, Connection & Experience

Natuurlijk blijven er fysieke stores maar deze zijn variabel in functies en doelen. Een mix van Points in Sales als in stores, in meet&greets, in story telling en/of merk experience. Points waarbij u ‘wacht’ tot dat de klant u bezoekt of dat u naar de klant toe gaat. Points die de customer journey verlengen naar buiten (t)huis. Points met een verschil in assortiment en collectie afhankelijk van de locatie: van high end traffic als een luchthaven en station, festival, de city, holiday, university, hospital tot in de buurt. En om uw brand in de mindset van uw doelgroep te versterken maakt u gebruikt van merkactivatie. Bovenal is daar een must have point, die van Point of Connection & Experience. De verbinding creëren met uw liefhebbers die ondergedompeld worden in uw merkbeleving. Kortom uw witte vlekkenplan wordt kleurrijk variabel en kan bestaan uit bijvoorbeeld:

Inspiraties

In connection & experience

  • dé ontmoetingsplek voor uw liefhebbers. Waar u ze uitnodigt om met ideeën te komen om de collectie te ontwerpen en het assortiment te bepalen, in co-creatie. Waar een plek is voor een hapje&drankje, ze kunnen werken, modeshows tot proeverijen ervaren et cetera. Van ING ontmoeten in Utrecht tot House of Rituals in Amsterdam
  • een pop up plek om kennis te laten maken met het merk, een nieuw product/merk of koers te introduceren á la Nespresso Sustainability of de Tommy Hilfiger hutjes op het strand
  • een thematische en/of seizoen collectie doorvoeren instore. Vergelijk Stieglitz met nu de ‘birthplace of jazz’ in Amsterdam. Met een hybride inrichting en New Orleans als thema op de pui, pluche met een hoog knuffelgehalte en jazzy notes. Een plek om van te houden waar fashion, muziek, dans, design en cultuur samenkomt. Verrassend nieuw door de veranderingen
  • een stand op een festival en langs de tentjes koffie brengen met de ‘Wekker service’ van Douwe Egberts 

 In gemak

  • een try&pick up point in de buurt of pas&drop off bij de klant zelf, passen thuis en de bezorger wacht of het goed is of direct teruggaat
  • met de ‘storebus’ uw doelgroep bezoeken met een speciaal product voor bijvoorbeeld de doelgroep kinderen op school of senioren in een verzorgingshuis

service

  • persoonlijke shopmomenten in store of bij de klant zelf thuis, een grote kans gelet op de vergrijzing, inclusief styling, personal tailor service. Voorbeeld Karwei die met de bakfiets door Amsterdam rijdt en thuis alles bij u opmeet

Connection

  • een community creëren met uw liefhebbers die ook uw local influencers worden, fantastische ambassadeurs (anno nu trend). Online versterkt met offline promotie onder vrienden en familie en voor de liefhebbers events of activiteiten organiseren waar ze elkaar kunnen ontmoeten over hun passie zoals LEGO dit doet

variabel collectie/assortiment

  • afhankelijk van locatie, vergelijk SPAR met haar vijf concepten van Express, Enjoy, University, in de buurt en City. En fraai de bijzondere samenwerking met The Tosti Club.
  • samenwerken: collega Retail, Horeca en Leisure in de centra en elkaar onderling versterken zoals altijd al de 9straatjes in Amsterdam dit doen

Het nieuwe ‘to connect & experience’ plan

Heerlijk. De tijd voor out of the box. Weg met dat witte vlekkenplan. Voor de toekomst een dynamisch palet van creatieve points of sales dat naast inspelend op gemak&snel rijk is door connection & experience. Benieuwd: wat voor nieuw podium biedt u ze?

Marja Groen, de RetailRegisseur, is directeur oprichtster van La Differenza, hét Retailatelier.