Zo bereik jij de ideale personeelsinzet

Werk jij nog niet met een werkgeverspartner? Vorige maand schreef ik over het belang van een werkgeverspartner. Zelfs als je nu nog geen personeel in dienst hebt. Maar wat is nu precies de toegevoegde waarde van zo’n werkgeverspartner? En, wat levert het op? Hint: de titel van deze blog geeft het al een beetje weg.

Onbekend concept

Ik ken niet één ondernemer die een bedrijf start met als doel: werkgever worden. Maar, als je jouw bedrijf wilt laten groeien heb je vroeg of laat personeel nodig. En als je dat goed aanpakt, pluk jij daar de vruchten van. Met een werkgeverspartner aan je zij maak je in ieder geval een vliegende start. Het is nog een relatief onbekend concept; werken met een werkgeverspartner. Maar eigenlijk is het heel logisch. Zo logisch zelfs, dat het gek is dat (nog) niet iedere franchisenemer en -gever samenwerkt met een expert op het gebied van werkgeven. Want, als je gaat werkgeven komt er een hoop op je af. Zaken waar je mogelijk geen verstand of überhaupt geen weet van hebt. Om te beginnen: de ideale personeelsinzet.

Wat ís “de ideale personeelsinzet”?

De ideale personeelsinzet. Wat is het? En hoe bepaal je dat? Als adviseur zit ik vaak samen aan tafel met franchisenemers en -gevers om te bespreken waar zij naartoe willen met hun organisatie. Die vraag heeft altijd raakvlak met personeel. Of je nu net start, wilt groeien of nadenkt over pensioen of overname. Het is altijd belangrijk om de factor ‘personeel’ mee te nemen in je ambities, plannen en beslissingen. Ik spar heel graag over de inzet van personeel om zo samen met de franchisenemer tot de beste oplossing te komen. Een personeelsinzet die past bij en bijdraagt aan de huidige én toekomstige situatie van je bedrijf. En niet te vergeten, een personeelsinzet die je geen geld kost, maar juist geld oplevert! Dat noem ik de ideale personeelsinzet. En als ik dat voor elkaar krijg, ja, daar krijg ik echt energie van!

Hoe bepaal je wat en wie je nodig hebt?

De ideale personeelsinzet is meer dan een strakke planning. Veel meer. Het draait vooral om goed werkgeverschap en investeren in je personeel. Maar laten we bij het begin beginnen: het bepalen van jouw ondernemersdoelen, je werkgeverssituatie én -behoeften. Op basis daarvan bepalen we jouw ideale personeelsinzet. Want, welke functies moeten ingevuld worden? Welke vaardigheden horen daarbij? Hoeveel fte heb je daarvoor nodig? Nu en over een tijdje? Zijn er misschien mensen in je huidige team die je kunt opleiden/omscholen om deze functies in te vullen? Heb je echt nieuwe mensen nodig? Of blijkt ineens dat je te veel personeel hebt? (Ja, ook dat komt voor). Is het slim om mensen direct aan je te binden of juist beter om een flexibele schil op te bouwen? Of een combinatie daarvan?

Als je weet hoe je gedroomde personeelsinzet eruitziet is het tijd voor de volgende stap: het realiséren van jouw gedroomde personeelsinzet. Wat heb je daarvoor nodig? Hulp bij werving en selectie? Meer vaste krachten? Een flexibele schil? Een arbeidsjurist? Verzuimexpert? HR-expert? Tool om werkgeverszaken te organiseren?

Antwoord op je vragen en een duidelijk plan

Starten met personeel zorgt voor vragen, dat weet ik. Daarom is het werken met een werkgeverspartner zo fijn. Ik adviseer proactief door naast franchisenemers te staan. Ik geef antwoord op deze vragen en samen maken we een plan. Een plan waardoor je een betere werkgever wordt én waardoor medewerkers beter worden in hun vak. En wat levert dat dan precies op? Nou, denk aan een besparing op het aantal fte omdat je met een kleinere club toegewijde medewerkers meer voor elkaar krijgt. En wat dacht je van meer commercieel succes dankzij slimme up- en cross-selling van je medewerkers. “Lust je misschien ook een stukje van onze huisgemaakte appeltaart bij je cappuccino? Vanmorgen vers gebakken door onze chef!” Een simpele maar doeltreffende vraag. Niet voor iedere horecamedewerker vanzelfsprekend, maar absoluut te leren.

Hoe dan?

Een werkgeverspartner adviseert en ondersteunt je graag bij en over de ontwikkeling van personeel. Bij Please doen we dat bijvoorbeeld door de inzet van HR experts, het bieden van gratis GoodHabitz trainingen en het faciliteren van slimme onboardingstools. Zo leer je jouw personeel snel, eenvoudig en op een uniforme manier de fijne kneepjes van het vak. Dat scheelt jou een hoop kostbare tijd. En je geeft hen de tools in handen om het verschil te maken op de werkvloer.

Eeuwige twijfel? Weg ermee!

Toch hoor ik vaak dat franchisenemers bang zijn om te investeren in hun personeel. Bang dat medewerkers waarin ze veel tijd, geld en moeite hebben geïnvesteerd, vertrekken. Daarnaast laten veel franchisegevers personeelszaken nu over aan de franchisenemers. Herkenbaar? Laat me je dan direct deze vraag stellen: ‘Wat als je níet investeert in je personeel en ze wél blijven? Werk jij graag met een team dat niet de juiste skills en/of motivatie heeft?

Dus: twijfel niet, maar investeer in de kracht van personeel. En als werkgeverspartner ondersteunen we je daarbij! Dat geeft rust én rendeert.

Jaap Wijnings
New business developer | Please

Meer weten? Bel of mail me even via 06 – 29 26 99 19 of j.wijnings@please.nl. Tot snel!
 

Jaap Wijnings - New business developer Jaap Wijnings
New business developer
Stel je vraag aan Jaap Wijnings
CAPTCHA