Mitra Retail B.V.

    Bij Mitra hechten we veel belang aan lokaal ondernemerschap, een passie voor retail en een uitgebreide drankenkennis. We profileren onszelf dan ook als drankenspeciaalzaak waar beleving en kennis centraal staan en niet zozeer als slijterij.

    Een aantrekkelijke formule

    Mitra biedt een uitgebreide formule voor ondernemers met een sterke nadruk op ervaring en vakmanschap, met een unieke formule in zowel fysieke als online omgevingen. De ondersteuning voor franchisenemers gaat verder dan het opzetten en onderhouden van onze fysieke winkels. Mitra helpt bij het bereiken van consumenten via krachtige online communicatie, inclusief een gebruiksvriendelijke webshop. De offline aanwezigheid wordt verder versterkt door het verspreiden van flyers en een toegewijd tijdschrift.

    We betrekken consumenten ook door middel van een eigen lidmaatschapskaart, waardoor er een gevoel van gemeenschap ontstaat. Daarnaast profiteren franchisenemers van deskundige begeleiding bij het organiseren van proeverijen en evenementen voor hun klanten, evenals toegang tot doorlopende trainingen, proeverijen en masterclasses om de kennis te verbreden. Praktische tools zoals een geavanceerd point-of-sale systeem en gedetailleerde rapporten worden verstrekt om de succes van de franchisenemer verder te ondersteunen.

    Optimalisatie en samenwerking 

    Op het servicekantoor in Duiven wordt dagelijks gewerkt aan het optimaliseren van de formule en het aangeboden assortiment. Hierbij wordt er zelfstandig gewerkt aan langdurige samenwerkingen met onze leveranciers. De categorymanagers voor de categorieën bier, wijn en gedestilleerd zorgen voor een ruime keuze aan assortiment tegen goede inkoopcondities. Speciale aandacht hierbij is er ook altijd op het gebied van bijvoorbeeld geschenken en seizoensproducten.

    Marketing & communicatie zorgt voor een gedegen beleid wat betreft de uitstraling en herkenbaarheid van de formule. Zij zorgen voor een uniforme uitstraling van Mitra naar de consument. Dit gebeurt zowel offline als online en ontzorgt u op het gebied van (reclame)materialen, social media en andere zaken om uw aanwezigheid bij de consument te vergroten. 

    Operationele ondersteuning

    Als ondernemer van Mitra wordt u ook operationeel ondersteund:

    • Met twee franchisebegeleiders kunnen we u wanneer gevraagd adviseren over uw assortiment, bedrijfsvoering en ontwikkeling van uw onderneming. Dit gebeurt aan de hand van ontwikkelingen in de markt en analyses om u een gedegen beeld te geven.
    • U wordt ook ondersteund op het gebied van verbouwingen of eventuele verhuizingen. De projectmanager kan u hierbij adviseren en projecteren coördineren en realiseren in overleg met u als ondernemer.
    • Daarnaast kunt u als ondernemer terecht voor financiële vraagstukken, ondersteuning in het voeren van (bijvoorbeeld) onderhandelingen over huur en diverse juridische zaken.

    De Mitra ondernemer

    Mitra zoekt actief naar gepassioneerde ondernemers die een oprechte liefde hebben voor dranken en detailhandel. We hechten veel waarde lokaal ondernemerschap en het proactief betrekken van consumenten, waarbij we deze zien als cruciale elementen voor succes. Als gastheer of gastvrouw van uw winkel, wordt u volledig ondersteund door het Mitra-merk, maar het is uw persoonlijke touch als ondernemer die u echt onderscheidt.

    Verder leggen we sterk de nadruk gelegd op diepgaande productkennis. Deze expertise is essentieel voor ondernemers om consumenten effectief te betrekken en Mitra te positioneren als een ware specialist in dranken. Een brede kennisbasis, verkregen door ervaring of opleiding, is daarom een harde vereiste. We bieden ook mogelijkheden voor potentiële franchisenemers om deze kennis te verwerven voordat ze aan hun ondernemersreis beginnen.

    Hoe te starten

    Uiteraard is geen enkele situatie hetzelfde. Daarom komen we bij verdere interesse graag met u in contact voor een vrijblijvend gesprek. Wanneer u hierna enthousiast bent geworden kijken we gezamenlijk inhoudelijk naar de kansen in uw regio en de eventuele risico’s. 

    Uiteraard begeleiden we u bij de opstart van uw onderneming en adviseren we u waar mogelijk bij het vinden van een geschikte locatie, de financiële haalbaarheid en de benodigde wetgeving. Dit geldt natuurlijk ook als u een ondernemer wenst over te nemen of u zich met een bestaande onderneming wenst aan te sluiten bij Mitra. 

    Wie zijn wij?

    Mitra Drankenspeciaalzaken is de full-service formule voor ondernemers binnen de slijtersbranche. De organisatie in de huidige vorm bestaat sinds 2016 en is 100% franchise. Mitra positioneert zichzelf als drankenspeciaalzaak door een breed assortiment aan unieke en exclusieve dranken aan te bieden. Wat Mitra onderscheidt van traditionele slijterijen is de focus op het aanbieden van een gevarieerde selectie dranken, waaronder wijnen, bieren en sterke dranken, samen met een gepersonaliseerde winkelervaring voor Mitra-leden via de exclusieve Mitra Member-app. Wij hechten veel belang aan lokaal ondernemerschap, een passie voor retail en een uitgebreide drankenkennis. We profileren onszelf dan ook als drankenspeciaalzaak waar beleving en kennis centraal staan en niet zozeer als slijterij. Door prioriteit te geven aan de aspecten van ervaring en expertise boven alleen maar transactionele verkoop, willen we voor onze klanten een onderscheidende en verrijkende omgeving creëren, waardoor wij meer zijn dan alleen een typische slijterij. 

    Mitra Retail BV

    Mitra werd oorspronkelijk opgericht in 1974 en onderging in 2016 een herlancering als een coöperatieve franchiseorganisatie. Als coöperatieve franchise is het voornaamste doel van Mitra niet gericht op winstbejag. Het unieke aspect van de structuur ligt in het feit dat de organisatie zelf geen winst nastreeft. In plaats daarvan worden individuele ondernemers die zich bij Mitra aansluiten mede-eigenaren van de franchiseformule, met een belang van 50% in eigendom. De enige andere aandeelhouder, die de overige 50% eigendom deelt, is Monnik Dranken gevestigd in Oldenzaal. Dit onderscheidende eigendomsmodel illustreert onze toewijding aan een coöperatieve benadering, waarbij het eigendom wordt gedeeld tussen de deelnemende ondernemers en Monnik Dranken.

    Mitra 5e keer op rij winkelketen van het jaar

    Met trots meldt Mitra dat ze voor het vijfde jaar op rij verkozen is tot beste winkelketen in de categorie eten &...

    Hans Visser ziet droom uitkomen met Mitra

    Uitgelicht

    De ervaren ondernemer Hans Visser verruilde Dordrecht voor het Drentse Zuidwolde en bouwde daar iets moois op. Maar...

    ‘Het beste resultaat als mensen zelf kunnen proeven’

    Interview

    Het juiste wijntje of biertje bij de maaltijd: foodpairing kan het leven verrassend aangenaam maken. Met het...

    Op zoek naar de verbinding tijdens Onderneem ’t!

    Reportage

    De economie trekt aan, het consumentenvertrouwen neemt toe. Net als het vertrouwen om een eigen franchisezaak te...

    De val en herrijzenis van Mitra

    Uitgelicht

    Eind juni viel het doek voor slijterijketen Mitra. Voor de franchiseorganisatie werd al snel een koper gevonden. In...

    Geïnteresseerd in deze formule?
    Informatie aanvragen
    Ontvang vrijblijvend meer informatie vanuit deze formule!
    Informatie aanvragen
    Ontvang vrijblijvend meer informatie vanuit deze formule!
    Direct informatie aanvragen

    Kerncijfers

    Franchise sinds
    1974
    Aantal vestigingen
    115
    Waarvan franchise
    115
    Benodigd eigen vermogen
    €15.000
    NFV lid
    Ja