Gemengde gevoelens over beurs

Dit jaar was er één franchisebeurs in Nederland. Van 15 tot en met 17 oktober vonden de Nationale Franchisedagen plaats in de Utrechtse Jaarbeurs. Ruim vijftig exposanten presenteerden zich aan (potentiële) ondernemers. In totaal kwamen er 12.085 bezoekers naar de verschillende detailhandelsbeurzen, waarvan de Nationale Franchisedagen deel uitmaakten. Vorig jaar vonden er nog twee beurzen plaats op franchisegebied in Nederland. Dat er nu één beurs was, wordt als een grote verbetering gezien. Maar of de franchisebeurs op termijn levensvatbaar is, blijft een grote vraag.

Eén franchisebeurs die gelijktijdig plaatsvindt met een aantal andere beurzen op het detailhandelsgebied heeft ongetwijfeld voordelen. “Je merkte dat er ook bezoekers van de andere beurzen de franchisedagen bezochten. Maar dat is natuurlijk niet de primaire doelgroep voor ons,” stelt Yvonne Moonen, formulemanager van Simon Lévelt. “Bovendien was het aantal formules dat er stond beperkt. Voor ons was de deelname teleurstellend. Ik weet niet of een volgende beurs haalbaar is.”

Wim Rook van De Keukenmaker is het daarmee eens: “De beurs is niet dat geworden wat ik ervan verwacht had. Vorig jaar hebben we voor het eerst deelgenomen en wij wilden het dit jaar nog eens proberen. Ook omdat er franchisegevers waren die vorig jaar enthousiast waren. Wat me opviel was dat de organisaties die vorig jaar zo enthousiast waren, er nu niet waren. Er waren te weinig formules vertegenwoordigd. De Keukenmaker is geen franchiseformule maar een formule waarbij onze partners als vennootschap onder firma werken. Wij willen groeien van 15 naar 30 partners. Maar daar was deze beurs niet het geschikte middel voor. Wat ons betreft is het einde verhaal.”

Retailer van het Jaar, John Blogg van Oil & Vinegar is positiever: “Wij zijn tevreden. Het succes kan natuurlijk ook komen doordat wij de Retail Jaarprijs hebben gewonnen. Daardoor sta je meer in de schijnwerpers. Wij hebben de nodige gesprekken gevoerd met potentiële ondernemers.”

Ook Janine Heygen van Spaarbelegger is tevreden over de beurs: “Het was de eerste keer dat wij deelnamen. Wij zijn tevreden. Je krijgt natuurlijk veel mensen die tot de doelgroep van potentiële ondernemers behoren, maar nog geen idee hebben in welke branche ze willen werken. Voor die doelgroep is een beurs geschikt om zich te oriënteren.”

Organisatieadviseur Hein Simons van het gelijknamige consultancybureau vindt het goed dat er nu één franchisebeurs is, die gekoppeld is aan andere detailhandelsbeurzen. “Het grote voordeel van zo’n beurs is het netwerken. Je hebt de gelegenheid om met bestaande relaties even bij te praten en met andere beursbezoekers nieuwe contacten te leggen. Ik ben dan ook tevreden over de Nationale Franchisedagen.”

Algemeen directeur Hein van Kampenhout van Multi-office denkt dat hij volgend jaar niet aan de Nationale Franchisedagen zal deelnemen. “Er waren te weinig formules en het aantal bezoekers viel tegen. Er zijn geloof ik vierhonderd verschillende franchiseformules. Dan zijn nog geen veertig formules met een stand te weinig om aantrekkelijk te zijn voor bezoekers.”

Succesvol

Beursorganisator Hans de Weerd is tevreden over de beurs: “Het was een succesvolle beurs. Wij hebben er drie jaar aan gewerkt om te komen tot één beurs in Nederland op franchisegebied,” stelt hij. “Ik  heb nog niet met alle standhouders over de beurs gesproken. Maar degenen die ik wél gesproken heb, zijn enthousiast. De franchisedagen pretenderen niet om een totaaloverzicht te geven van de franchisemarkt. Waar het om gaat is dat je franchisegevers in contact brengt met potentiële franchisenemers. Al zou je bij wijze van spreken maar vijf beursdeelnemers hebben. Als het hen maar lukt om voldoende contacten te leggen, is een beurs toch geslaagd. Ik heb begrepen dat er op de beurs de nodige nieuwe franchisenemers zijn geworven en dat er met potentiële franchisenemers veel nieuwe contacten zijn gelegd. Wat mij betreft wordt het een jaarlijks terugkomend evenement.”

 

Lees meer over: