Gepokt en gemazeld op franchisepad

Hij had al eigen bedrijven, was directeur bij corporates en reisde de wereld rond als consultant. Nu is Leslie Abell franchisenemer van twee vestigingen van Simon Lévelt. “Ik word alleen maar enthousiaster.”

De laatste jaren stond hij met adviezen kleine ondernemers bij in Afrika, Azië en het Caribisch gebied. Hoe maak je een businessplan, hoe kun je groeien? Mooi en dankbaar werk, maar rond zijn vijftigste begon Leslie Abell een beetje genoeg te krijgen van al dat reizen. 

Bovendien kriebelde het ondernemersbloed; hij wilde weer iets voor zichzelf beginnen. Zijn oog viel op twee vestigingen van Simon Lévelt, die te koop stonden in Haarlem. Hij ging zich in de koffie- en theebranche verdiepen en zag dat die markt in ontwikkeling is. Ook analyseerde hij de conjunctuurgevoeligheid van de producten. Dat viel wel mee, concludeerde hij. “Wie eenmaal goede koffie en thee gewend is, wil niet snel iets anders meer.”

De formule sprak hem ook aan. “De kwaliteit staat voorop en ze hebben hun bestaansrecht de afgelopen 200 jaar bewezen. Daarnaast voel ik me erg aangetrokken tot hun beleid om de koffie- en theeboeren een eerlijke prijs te betalen.”

Vijfjarenplan

Hij besloot de stap te zetten en ging in gesprek met een recruitment consultant van Koelewijn & Partners. “Ze doen de eerste selectie en zekerheidschecks voor Simon Lévelt”, vertelt hij daarover. “Ze leggen ook uit hoe de formule in elkaar steekt en kijken of ik de juiste persoon ben die bij Simon Lévelt past.”

Wil je dat wel doen, met jouw bagage? werd hem gevraagd. “Ik ben natuurlijk geen doorsnee starter. Bij Koelewijn & Partners voelden ze dat goed aan en kwam ik weer met beide benen op de grond. Ik vond die gesprekken een toegevoegde waarde hebben en merk nu dat de praktijk strookt met wat ze me hebben voorgehouden.” 

Na het succesvol doorlopen van deze fase, begon de selectieprocedure bij Simon Lévelt. De gesprekken, het assessment en de meewerkdagen pakten positief uit. De voorbereidingen konden beginnen. Dat duurde wat maanden. Leslie pakte zijn nieuwe project grondig aan. Hij dook in de cijfers en schreef een vijfjarenplan.   

Inmiddels is hij een jaar open. “En ik word alleen maar enthousiaster over het concept. Ik sta er helemaal achter. Zonder gekke dingen te doen, draaien mijn winkels al heel goed.” 
Het franchisenemerschap bevalt hem. “Ik vind het contact met de klant heel fijn en belangrijk. En het heeft me verrast hoe goed franchisenemers zijn georganiseerd.” Daar draagt Leslie Abell ook zijn steentje aan bij, hij is inmiddels gekozen in de franchiseraad.   

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur
Bekijk ook

Koelewijn & Partners helpt al sinds 1988 franchisenemers én franchisegevers in iedere branche en elke ontwikkelingsfase met advies en hands-on ondersteuning om de volgende stap te nemen voor nog meer succes.