In mijn uppie

Fusies zijn aan de orde van de dag, kleine buurtwinkels verdwijnen en als kleine zelfstandige lijk je een soort David in een wereld vol Goliaths. De oplossing voor mensen die toch graag zelfstandig ondernemen is: franchisen! Of toch niet? Franchise+ vroeg het aan een aantal franchisenemers maar trof gemengde reacties aan. Van heel instemmende tot ronduit kritische.

 

‘Niet makkelijk’

“Ja, mee eens. Als kleine zelfstandige - en dat ben ik een tijdje geweest - is het heel moeilijk om het hoofd boven water te houden. Vooral het inkopen is lastig. Dat is een groot voordeel binnen een formule. Ik koop nu in bij één adres, dat scheelt veel tijd en ik krijg minder vertegenwoordigers op bezoek. Verder profiteren we natuurlijk van de landelijke uitstraling en kunnen we, dankzij de gezamenlijke inkoop, ook af en toe leuke acties houden. Zo’n huis-aan-huisfolder, dat is niet meer te doen in je eentje. Nu betaal je gewoon een fee en wordt het allemaal geregeld. Soms krijg je natuurlijk wel eens dingen binnen waarvan je denkt, ‘nou, liever niet’, maar aan de andere kant heb ik ook wel eens spullen binnengekregen die ik zelf nooit gekozen zou hebben en die toch goed verkochten. Nee, zonder formule is het niet makkelijk. Je ziet om je heen dat heel veel zelfstandigen zich aansluiten en dat is toch een teken aan de wand.” (Henk Ramaker, Music Store, Groningen)

 

‘Ik wil graag zelfstandig beslissingen nemen’

“Daar ben ik het niet mee eens. Ik dacht in het begin dat ik Délifrance hard nodig zou hebben, zeker op het gebied van marketing, reclame en promotie. En in die eerste tijd heb ik ook zeker veel steun aan de formule gehad, met name op het gebied van huisstijl en uitstraling. Ik ben van origine een sterk operationele man en het was prettig om zo te kunnen instappen. Maar hier, in de Amsterdamse Villa Arena, blijk ik de formule toch minder hard nodig te hebben. Dat komt onder andere door de bijzondere ligging en vorm van het gebouw. Daar komt bij dat toen ik vijf jaar geleden begon Délifrance nog een soft franchiseformule was en daar heb ik bewust voor gekozen. Daar voelde ik me prettig bij. Nu vindt er een ommekeer plaats naar een full franchiseformule. Daarbij wordt alles voorgeschreven zoals acties, leveranciers en kleding en daar ben ik geen ondernemer voor geworden. Ik wil graag zelfstandig en zonodig snel beslissingen kunnen nemen. Ik heb bijvoorbeeld gekozen voor leveranciers, zoals een groenteboer en een slager, die mij zes dagen per week verse spullen komen brengen. Ik kijk daarbij nadrukkelijk naar de kwaliteit en kan ook direct ingrijpen wanneer er iets niet volgens de afspraken wordt afgeleverd. In de nieuwe formule heb ik niets meer te zeggen over de keuze van de leverancier, of over hoe vaak hij komt leveren. Een ander voorbeeld is een actie met een aspergesalade die we in het najaar hadden. In mijn optiek hadden we die in april of mei moeten hebben. Ik wil zelf kunnen kiezen, schakelen en inspelen op de actualiteit en op de seizoenen. Nu (tijdens de Olympische Spelen, red.) heb ik bijvoorbeeld een broodje met de naam Olympia. Ik overweeg dan ook om uit de formule te stappen en zelfstandig ondernemer te worden, of eigenlijk te blijven.” (Willem Devilee, Délifrance Villa ArenA, Amsterdam)

 

‘Ik heb veel aan de ondersteuning’

“Ik ben het er wel mee eens. Ik kwam na ruim 25 jaar loondienst in de lappenmand terecht en toen kwam daar ineens de oplossing in de vorm van Extra Hands in zicht. Ik ben er op mijn 51e, dat is vijf jaar geleden, ingestapt en ik noem het dan ook mijn tweede leven. Ik heb heel veel aan de ondersteuning op zakelijk gebied, over hoe je een onderneming moet runnen en aan de reclameondersteuning. Het werkt voor mij allemaal naar volle tevredenheid. Het is fijn om zelfstandig te zijn en toch collega’s te hebben. Wij kunnen ook personeel van elkaar inhuren. Elke dag krijgen we op de mail of via sms door wie er beschikbaar is. En er is een behoorlijke vraag naar technische mensen. Sinds een half jaar krijgen we zelfs klanten aangeleverd via de hoofdorganisatie. Alleen de landelijke bekendheid mag iets groter, maar daar wordt aan gewerkt. Ik ben ervan overtuigd dat dat goed gaat komen. Je betaalt natuurlijk een fee maar je krijgt er heel wat voor terug!” (Paul Janssen, Extra Hands ’t Gooi in Soest)

 

‘Alleen kun je niet op tegen de grootschaligen’

“Ja, daar ben ik het mee eens. De concurrentie in de bouwmarktenwereld is groot. Ongeorganiseerd ondernemen is hier eigenlijk niet meer mogelijk. Dan kun je niet op tegen het geweld van de grootschaligen. Grote voordelen van de formule zijn de reclame en promotie, de landelijke uitstraling, de begeleiding die je krijgt als er problemen opgelost moeten worden… Waar Fixet zich in onderscheidt is de hoge servicegraad naar de klanten. We hebben vakkundig personeel, dankzij de verkoop- en producttrainingen. Opleiding is bij onze formule belangrijk. We hebben ook meer mensen dan gemiddeld op de winkelvloer rondlopen. Verder is de breedte van het assortiment onderscheidend. Zo hebben we een hele groenafdeling, compleet met diervoeders en een tuinassortiment. Op die manier spreken we zowel de mannelijke als de vrouwelijke consument aan. Nadelen van de formule ondervind ik niet. Je hebt wel eens dat je liever zaken zou doen met een leverancier die je kent uit het verleden, maar als de groep kiest voor leverancier A dan ga je met z’n allen naar A. Dat is geen nadeel, maar een consequentie van het aangesloten zijn.” (Rob van Hees, Fixet, Cuijk)

 

‘Je kunt je zo beter met de klanten bezighouden’

“Daar kan ik volmondig ja op zeggen. De mensen van de formule helpen mij met het zoeken naar actuele handel, ze volgen de trends, met name op kleurgebied. Als je alleen bent, is dat lastig. Dan moet je zo veel beurzen af en ben je veel weg uit de winkel. Bij Formido hebben we één centrale beurs en daar kun je in een keer zien wat het nieuwe seizoen brengt. Verder doen we aan benchmarking, waarbij de cijfers van de collega’s onderling vergeleken worden. Zo leer je van elkaar. Commercieel neemt de formule je een heleboel uit handen. Als ondernemer kun je daarom doen wat je leuk vindt, namelijk bezig zijn met klanten. Wij zijn echt bezig met een win-winsituatie, de belangen van de franchisegevers en die van de franchisenemers gaan gelijk op. Een nadeel is soms dat acties die landelijk worden gevoerd, lokaal niet nodig zijn. En dan moet je toch volgen. Maar de voordelen wegen vele malen zwaarder dan de nadelen!” (Ronald de Koning, Formido Bouwmarkt, Middelharnis)

 

‘Zo afhankelijk ben ik niet van de formule’

“Nee, daar ben ik het niet mee eens. Zonder de formule had ik het ook wel gered. Als ondernemer, maar ik had ook altijd bij een baas kunnen werken natuurlijk. Zo afhankelijk ben ik niet van de formule. Ik ben altijd ondernemer geweest. Wij hadden een groothandel in levensmiddelen. Als ondernemer ben je veel tijd kwijt om je product te ontwikkelen en wat handig is binnen een formule, is dat je veel werk uit handen wordt genomen. Daarbij vind ik deze formule ook prima bij mij passen. Vanuit mijn verleden vind ik service heel belangrijk. En dat vind ik hier weer terug. Het product is koffie, maar dan met een toegevoegde waarde, namelijk de service van de koffiemachines. En die service wordt gewaardeerd. De franchisegevers en franchisenemers van Fortune Hot Drinks vormen een homogene groep mensen die met elkaar de formule uitbouwen. Ik voel me er ook persoonlijk bij betrokken. Mijn belang loopt immers parallel met dat van de anderen.” (Frans de Bel, Fortune Hot Drinks, Rozenburg)

 

‘Jeroen Speelgoedzaak klinkt toch minder’

“Daar ben ik het honderd procent mee eens. De hele reclame bij Intertoys is prima geregeld. Voor ons is het najaar het belangrijkste seizoen, dan verschijnt het grote, dikke speelgoedboek. Als je dat als zelfstandige winkelier alleen moet ontwikkelen, is het onbetaalbaar. Met gebundelde krachten, ook die van de leveranciers, kunnen we dit fantastische instrument voor een lage prijs uitbrengen. Verder ben ik heel blij met het geautomatiseerde bestelsysteem van Intertoys. Ik kan nu binnen een kwartier alles voor de hele winkel bestellen! In het najaar elke dag en in de rest van het jaar twee keer per week. Dat scheelt zo veel werk. Ik hoef niet meer met bestellijsten door mijn winkel te lopen, ik hoef niet meer met vertegenwoordigers om de tafel. Als inkoper heb je toch weinig tijd over om op de winkelvloer te staan. Ik kan ook artikelen per stuk bestellen, dus ik kan mijn voorraad mooi op peil houden. En dat is heel belangrijk in deze tijd van op de kosten letten. Nu kan ik de sterke punten van mijzelf erin leggen en die zijn toch het omgaan met klanten, het aanwezig zijn op de winkelvloer, sterke presentaties maken… En de samenwerking is ook goed. De organisatie is wel gegroeid maar als ik de directeur wil spreken, kan ik hem nog steeds te pakken krijgen. Het enige nadeel is misschien dat de complete regie bij Intertoys ligt, ook qua marges. Maar ik sta achter die regie, ik heb vertrouwen in de formule. Intertoys is een sterke formule. Ik denk dat als ik Jeroen Speelgoedzaak boven mijn winkel zou zetten, ik het maar half zo druk zou hebben!” (Jeroen ten Broeke, Intertoys Lösser)