Bezuinig niet op marketing!

Ik hoor ondernemers vaak zeggen dat twitter niets voor hen is. Maar twitter is fantastisch voor mond-tot-mondreclame en welke MKB’er wil dat niet? Of klanten positief over je twitteren heb je niet in de hand. Toch kan het zeker zinvol zijn je doelgroep te volgen en te prikkelen. Wat te denken van een schoonheidssalon die de eerste tien retweeters een gratis behandeling aanbiedt?

Iedereen zoekt tegenwoordig via internet. Internetmarketing ligt dan ook meer voor de hand dan een advertentie of een combinatie. Ga wel uit van je doelgroep: een lokaal opererende pizzabakker in Zwolle moet bovenaan staan bij de zoekopdracht ‘pizza Zwolle’ maar niet zozeer bij alleen ‘pizza’. Dat laatste zoekwoord is dan relatief duur.

De neiging bestaat om te schieten met hagel. Als ik adviseer over marketing, bespreek ik met het bedrijf eerst welke doelgroep centraal moet staan. Veel bedrijven, zoals reisorganisaties of startende bedrijven, staan bijvoorbeeld met een stand op beurzen. Dat kan, maar doe het dan wel doordacht: bedenk of je op het ouderen-, singles- of jongerenplein gaat staan en vraag je af of je doelgroep wel in voldoende mate op die beurs aanwezig is.

Geen bedrijf kan natuurlijk nog zonder website. Meer dan negentig procent van de mensen kijkt op internet voor ze een aankoop doen. Contactgegevens, route en openingstijden zijn belangrijk, maar het is ook slim om iets te laten zien van je assortiment en om nieuwtjes over aanbiedingen en acties te hebben. Die moet je dan wel up-to-date houden. Het kost tijd om zo’n website te vullen maar het kan ook tijd besparen. Klanten zijn via de website vaak al geïnformeerd als ze bij je komen en hebben minder uitleg nodig. Een webshop is een goed idee, maar alleen als je tijd hebt om dat serieus en professioneel op te pakken.

In veel segmenten wordt twintig procent van de aankopen al online gedaan. Kleinere zaken kunnen zich beter profileren met de service die ze bieden. Een schildersbedrijf scoort bij onder meer woningbouwverenigingen als het servicecontracten aanbiedt en 24 uur per dag bereikbaar is voor als er acuut schade hersteld moet worden. Een fietsenhandel scoort met de verkoop van elektrische fietsen. Kijk naar trends, naar behoeftes van klanten en speel daarop in.

Veertig procent van de huidige detailhandel is er over tien jaar niet meer. Dat moet je onder ogen zien. Laatst adviseerde ik een fotovakhandel die het moeilijk had. Inmiddels heeft de fotograaf zijn winkel verruild voor een kantoortje op een industrieterrein. Hij maakt nu bruidsreportages, rouwreportages, geeft workshops, organiseert vrijgezellenfeesten en maakt pasfoto’s in bejaardenhuizen en instellingen.
Hoe tegenstrijdig dat soms ook is, ga in magere tijden niet extra bezuinigen op marketing. Juist voor MKB’ers is het belangrijk om zich te onderscheiden omdat ze meestal geen uniek product bieden. En hoe minder klanten te besteden hebben, hoe belangrijker dat wordt.

Jeroen Martens, (online) marketing adviseur Flynth
Reacties: jeroen.martens@flynth.nl

Franchise+ Franchiseplus
Redactie