Delete je LinkedIn account onmiddellijk!

Ik zat laatst met Chris van Vleuten van Videomarkteers te praten over LinkedIn. Zowel hij als ik waren er verbaasd over dat we echt nog vaak mensen horen veronderstellen: ‘LinkedIn is toch alleen om je CV op te zetten?’ Ja, met die bedoeling is LinkedIn ooit wel gestart. Net als Facebook ooit begonnen is als een soort smoelenboek voor de studenten van Harvard University. En zie waartoe dat is uitgegroeid. Ook LinkedIn is inmiddels veel meer dan een kaartenbak voor CV’s!

De mogelijkheden van LinkedIn voor jou persoonlijk en voor je business zijn huge 

Onderzoek die mogelijkheden eens. En anders, als jij de laatste zes maanden niets op LinkedIn hebt gepost, niets aan je profiel hebt gewijzigd of updates hebt gelezen, hebben wij een boodschap voor je: ga dan vandaag nog één keer naar LinkedIn en DELETE JE ACCOUNT ONMIDDELLIJK!

Mocht je dit niet als ironie opvatten: deleten is heel makkelijk.

1.    Ga naar settings
2.    Ga naar de privacy settings
3.    Dan naar subscriptions
4.    Delete
Want dan biedt LinkedIn als platform voor jou geen toegevoegde waarde.

Voor iedereen bij wie de nieuwsgierigheid naar alle mogelijkheden met LinkedIn is gewekt, volgen hier wat redenen en tips om wél goed bezig te blijven.

1. Google

Wist je dat een persoonlijk LinkedIn profiel vaak hoger uit een zoekopdracht komt dan een bedrijfsprofiel? Potentiële klanten doen vaak eerst onderzoek naar jou en daarna pas naar je bedrijf, voordat ze contact maken. De eerste indruk is de belangrijkste. Zorg dus voor een goede profielfoto van jezelf. 

2.Mensen doen zaken met mensen, niet met bedrijven

Om nog preciezer te zijn: mensen doen zaken met mensen die ze graag mogen, die ze wat gunnen. En verkopen is gunnen. Dit beperkt zich niet alleen tot verkopen. Onderzoek heeft dit al meermalen aangetoond. Niet voor niets is het zo dat de pagina ‘about us’ na de homepagina het meest bekeken wordt. Gebruik deze essentiële kennis wanneer je een stukje schrijft over jezelf op je profielpagina van LinkedIn. Zorg voor een beetje persoonlijke warmte, zodat mensen er een goed gevoel bij krijgen. Als jij het lastig vindt je goede eigenschappen aan te bevelen, laat iemand anders dit dan voor je doen. Voor niet al te veel geld kan een tekstschrijver je hierbij helpen.

3. Steek je hoofd boven het maaiveld uit

Dagelijks worden er tienduizenden zoekopdrachten gedaan. Wat kun je doen om hier onderscheidend in te zijn? In ieder geval je hoofd boven het maaiveld uitsteken! Realiseer je dat een gemiddelde persoon slecht 2,5 seconden op je profiel blijft. Eye-tracking heeft aangetoond dat de meeste aandacht naar je foto gaat, dan naar je naam en vervolgens naar je omschrijving. Hier kun je het verschil maken. Zorg dat je omschrijving de bezoeker kietelt om meer over je te willen weten. Houd altijd in gedachten dat de lezer op zoek is naar iets voor zichzelf. Zorg er dus voor dat jouw USP precies dat vermeldt wat jouw ideale klant wil hebben.

4.Vergroot je netwerk

Hoe meer contacten je hebt in de eerste lijn, hoe beter. Hierdoor ben je vaker zichtbaar in de zoekopdrachten en zal je daar ook beter in scoren. Doordat je eerste-lijn-contacten groeien, groeien ook de tweede- en derde-lijn-contacten mee. En als je netwerk vergroot, dan zal je steeds meer aanbiedingen krijgen. Vergeet niet: LinkedIn is het grootste zakelijke netwerk wat er is.

Henk Meijer
Directeur van Koopplein.nl

Henk Meijer
Henk Meijer Henk Meijer
Spreker & Trainer social media, online ondernemen en SEO
Bekijk ook