Social media? Daar heb je niets aan als franchisenemer

Iedereen 'doet' aan social media. Je buurvrouw van tachtig en je nichtje van acht zijn actief op Facebook, je vrienden twitteren iedere stap die ze zetten en je dochter plaatst aan de lopende band foto's op Instagram en Snapchat. Leuk om je vrije tijd mee te vullen, maar zakelijk kun je er niks mee. Inderdaad, de grote jongens investeren fors in social media, maar die hebben er budget voor. En mankracht. Maar jij als franchisenemer hebt die mogelijkheden niet. Niet aan beginnen dus. Verstandig of een gemiste kans?

De meeste franchisenemers weten wel hoe ze zich offline moeten presenteren. Persberichtje naar de krant, wat advertenties in lokale bladen, lid worden van de plaatselijke ondernemersvereniging en misschien nog eens een flyer of mailing de deur uit. Maar online blijkt het voor veel starters een stuk lastiger. Natuurlijk moet er een website komen die geoptimaliseerd is voor Google, maar wat te doen met social media? Kun je daar als kleine zelfstandige wel wat mee? En loont het wel de moeite om je daarin te verdiepen?

Om die vraag goed te kunnen beantwoorden, is het interessant om naar de cijfers te kijken. Uit onderzoek van Research & Consultancybureau Newcom van dit jaar blijkt dat Facebook en Google+ nog steeds groeien. Eerder onderzoek wees al uit dat 65 procent van de Nederlanders actief is op social media. Daarmee zijn we koploper in Europa:

  • Dagelijks zijn in ons land ruim 6 miljoen mensen actief op Facebook. De steeds terugkerende aanname dat Facebook op z'n retour is, wordt niet door de cijfers bevestigd
  • Bijna 60 procent van de Nederlanders beschouwt Facebook als het belangrijkste social mediaplatform
  • In Nederland zijn ongeveer 3,5 miljoen mensen actief op Twitter; met zo'n 1,5 miljoen dagelijkse gebruikers
  • Nederlandse twitteraars hebben gemiddeld 47 volgers en volgen zelf 89 twitteraccounts
  • Het gebruik van Twitter onder jongeren van 15-19 jaar neemt af, maar de groep 40-64 jaar is actiever geworden
  • meer dan 4 miljoen Nederlanders hebben een LinkedIn-profiel. 300.000 mensen zijn dagelijks actief op LinkedIn. Er zijn ongeveer 3 miljoen Nederlandse bedrijvenpagina's
  • 66 procent van de LinkedIn-gebruikers is man
  • 88 procent van de LinkedIn-gebruikers heeft interesse in het volgen van bedrijfspagina's
  • YouTube heeft in Nederland ruim 7 miljoen gebruikers
  • Ongeveer 1 miljoen Nederlanders maken dagelijks gebruik van de videodienst
  • Wereldwijd wordt maandelijks zo'n 6 miljard uur video gekeken via YouTube
  • Instagram heeft in Nederland ruim 1,4 miljoen gebruikers, waarvan er ongeveer 500.000 dagelijks actief zijn
  • 23 procent van de jongeren beschouwt Instagram als zijn of haar favoriete sociale netwerk
  • Google+ maakte afgelopen jaar de grootste groei door, maar is vooralsnog het platform met de minste dagelijkse gebruikers

Bron: Newcom.nl

Deze cijfers laten maar ruimte voor één conclusie: zakelijk kun je niet meer heen om social media. De diverse netwerken bieden kansen om zakelijk succesvol te zijn en de link te leggen tussen offline en online. Ze geven je mogelijkheden om je marketing, sales en communicatie te ondersteunen; ze stellen je in staat om online de dialoog aan te gaan met nieuwe en bestaande klanten.

Zelf ben ik voor mijn bedrijf Koopplein.nl heel actief op LinkedIn. Via dit netwerk zoek ik contact met mensen die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging of een eigen bedrijf willen starten. Ik zoek hen en zij vinden mij. Het is belangrijk dat je vooraf nadenkt over je boodschap en missie: hoe wil je je profileren en wat wil je bereiken? Mijn insteek op LinkedIn is duidelijk en dat straalt mijn profiel ook uit: ik wil in contact komen met jou als jij je eigen bedrijf wilt starten. Ook in de trainingen die wij onze franchisenemers geven, spelen social media een grote rol. Vier jaar geleden werd het misschien genoemd, nu gaat zo'n beetje de helft van de leerstof over promotie en het toepassen van alle online kanalen en platvormen. En we moeten voortdurend schakelen en schaven aan onze franchiseformule en aan onze trainingen, want de online-ontwikkelingen volgen elkaar in razend tempo op.

Het begin

Ik gaf het al aan: bezint eer ge begint! Bedenk vooraf welke sociale netwerken voor jou interessant zijn en wat het je moet opleveren. Definieer je doelstellingen en vraag je af of die realistisch zijn en te verwezenlijken met de inzet van social media. Om je succesvol op weg te helpen, volgen hier enkele handige tips:

Vind je doelgroep
Social media zijn bedoeld voor interactie. Dat betekent dat jij moet zijn waar je klanten zich bevinden. Dus moet je actief op zoek naar je doelgroep. Op welk platform zijn jouw klanten actief? Facebook ligt voor de hand, maar je kunt eenvoudig zelf een klein onderzoekje uitvoeren via zoekmachines als pipl.com of met Linkedin (betaalde account).

Bepaal hoeveel tijd je beschikbaar hebt
Social media zijn tijdrovend. Dat komt vooral omdat je gemakkelijk van het een in het ander valt. Bepaal vooraf hoeveel tijd je beschikbaar hebt en wilt investeren in het onderhoud van je sociale netwerk(en). Realiseer je dat ieder platform een eigen dynamiek en tempo heeft. Twitter is vluchtiger dan bijvooreeld LinkedIn. Ook kun je gebruik maken van diverse hulpprogramma’s zoals Hootsuite of IFTTT.

Straal herkenbaarheid uit
Zorg dat je professioneel en herkenbaar overkomt op alle platformen waarop je actief bent. Maak je profiel zo compleet mogelijk, dat vergroot je zichtbaarheid; mensen met een compleet profiel worden hoger getoond in de zoekresultaten (Linkedin).

Zenden en ontvangen
Social mediaplatformen draaien om interactie. Zorg ervoor dat je niet alleen op zenden staat, maar ook op ontvangen! Beantwoord vragen, neem reacties en opmerkingen serieus en betrek je doelgroep bij je bedrijfsvoering. Als je informatie deelt, bedenk dan goed wat je deelt en via welk kanaal. Veel social mediagebruikers zijn kritisch en snel afgeleid. Dat betekent dat ze snel zullen afhaken. Zorg dat de informatie die je deelt wat toevoegt en past bij jouw expertise. Inspireer je klanten, deel kennis. Dat komt je professionele reputatie ten goede. Grote kans dat jouw informatie dan ook weer wordt gedeeld. Voorkom dat je alleen maar cerciële boodschappen plaatst.

Webcare is belangrijk!
Nee, webcare is niet alleen voor grote bedrijven: voor iedere ondernemer is het belangrijk om imagoschade te voorkomen en te reageren op vragen, commentaar of opmerkingen van gebruikers of geïnteresseerden. Laat zien dat je de mening van anderen belangrijk vindt en doe er je voordeel mee.

Benut het netwerk
Als je weet wat er speelt in je netwerk, kun je daar beter op inspelen. Wat houdt mensen bezig en hoe kun jij daar wat mee? Reageer regelmatig op vragen of neem deel aan discussies. Dat vergroot je bekendheid en leidt tot meer waardering voor jouw professionele kwaliteiten.

Wees geduldig
Het opzetten en bijhouden van je social media-activiteiten verg veel tijd en energie. In de meeste gevallen duurt het ook enige tijd voordat je resultaat merkt van je inspanningen. Hou vol! Gelukkig hoef je niet alles zelf te doen: ook voor de kleine ondernemer zijn er goede applicaties die je helpen om je activiteiten te managen, zoals Hootsuite.

Noodzakelijk kwaad
Met de bovenstaande tips lukt het ook jou als startende ondernemer om social mediaplatforms nuttig te gebruiken in je bedrijfsvoering. Zie het niet als een noodzakelijk kwaad, maar als een mooie mogelijkheid om online aan de weg te timmeren. En dat betekent echt niet dat je online je privacy moet opgeven; je zakelijke profiel kun je goed scheiden van je persoonlijke bezigheden.

Kom je er niet uit? Plaats je vraag of reactie hieronder en ik help je graag verder!

Koopplein.nl
Henk Meijer
directeur

Franchise+ Franchiseplus
Redactie