Je eigen uitzendbureau starten? Kies voor een niche!

Wil je zelf een uitzendbureau starten? Dat kan! Zeker in de huidige arbeidsmarkt is het heel aantrekkelijk om een uitzendbureau te beginnen. Maar wat wordt het onderscheidend vermogen van jouw uitzendbureau? In Nederland zijn duizenden uitzendbureaus gevestigd. Hoe zorg je er voor dat jouw uitzendbureau niet één van de dertien in een dozijn wordt? Kies voor een niche! 

Het kiezen van een niche is zeer interessant bij het starten van een eigen uitzendbureau. Het is een simpele stap om met jouw onderneming te onderscheiden ten opzichte van concurrenten. Door zichtbaar te focussen op een niche weten klanten en kandidaten wat ze van jou kunnen verwachten. Blijf je het liefst een uitzendbureau in de breedste zin van het woord? Dat is natuurlijk ook een keuze. Zeker in de startfase van een eigen uitzendbureau is het hebben van focus een belangrijke sluit tot de  groei van jouw onderneming. 

Kies je voor een nichemarkt? Wat is dan voor jou de beste keuze? Het belangrijkste is om te kiezen voor een niche dat dicht bij jou staat. Kijk eens naar jezelf. Waar ligt jouw passie en voorkeur? Welke connecties heb je en wat voor kansen biedt de markt? Door goed naar jezelf te kijken en dit door te vertalen naar jouw uitzendbureau heb je een eerste stap gezet. 

Helaas levert het kiezen van je eigen voorkeur niet altijd het gewenste resultaat op. Het kan zijn dat binnen de gekozen niche weinig tot geen behoefte is aan een uitzendbureau. Om zeker van je zaak te zijn is het verstandig om een marktonderzoek uit te voeren. Zoek naar actuele en relevante cijfers om je gevoel te onderbouwen. Kijk eens naar kerngetallen op het CBS of naar brancheorganisaties waar regelmatig cijfers over de markt worden gedeeld. Eventueel kun je een marktonderzoeker inschakelen om je te laten adviseren.

Tot slot is het belangrijk om een onderscheidend vermogen te creëren. Je zal, ondanks de keuze voor een niche, niet alleen op de markt opereren. Er vissen meerdere vissers in dezelfde vijver. Hoe zorg je ervoor dat je de meeste vissen vangt? Concurreren met andere partijen doe je door (toegevoegde) waarde te creëren. Waarom moet de klant of kandidaat voor jouw uitzendbureau kiezen? Het gaat om dat extraatje te leveren aan de klant of kandidaat. Denk bijvoorbeeld aan het bieden van opleidingen aan kandidaten. Wellicht kun je de klant ontzorgen door planningen op je te nemen? Het creëren van waarde is essentieel om jouw uitzendbureau op de kaart te zetten. 

Heb jij al een niche in gedachte? Neem dan eens een kijkje bij Flexibility Groep. Als franchiseondernemer bij Flexibility Groep heb je keuze uit acht verschillende labels, ieder met hun eigen niche. Benieuwd welke labels we hebben? Bezoek dan één van onze informatieavonden of download de brochure.