NXXT: in 10 jaar naar 135 franchisenemers

Met 135 franchisenemers is NXXT een rijschool van formaat. Het bedrijf groeit dankzij de eigentijdse aanpak, zegt franchisegever Jan Catsburg. “Onze franchisenemers komen bij voorkeur niet uit de branche zelf, dat geeft een heel andere dynamiek.”

NXXT is opgericht in 2009, door Jan Catsburg zelf. “Ik merkte sterk dat er een behoefte was aan een franchiseformule in de rijschoolbranche. Degene die in loondienst werkten wilden graag meer verdienen en de zelfstandigen hadden behoefte aan meer zekerheid en een formule die zaken voor hen regelt. Met NXXT spelen we in op die behoeften.” NXXT maakt gebruik van ondernemende en gemotiveerde rijinstructeurs. Trendy instructeurs die zich kunnen onderscheiden in een branche en de rijlessen vooral leerzaam en leuk maken. “Kijk, bestaande rijinstructeurs hebben vaak zo hun vaste patronen. En ze zijn op een bepaalde manier opgeleid. Wij kiezen daarom liever voor mensen buiten de branche, ondernemers die positief in het leven staan, mannen en vrouwen die begrijpen waar jongeren zich dagelijks mee bezighouden en het leuk vinden om hen iets te leren.” 

Zelf opgeleid

De franchisenemers worden zelf opgeleid. “Ze volgen de vakopleiding tot rijinstructeur bij FIRSTT. Hier krijgen ze les volgens onze visie en ze beschikken in vijf tot acht maanden over de juiste papieren”, aldus Jan. Op deze manier heeft NXXT oud-accountants aan zich gebonden, voormalig accountmanagers en ex-profvoetballers. Zij betalen een instapfee, een vaste maandelijkse fee en €4950 voor de opleiding bij FIRSTT (inclusief een stageperiode). “De groep is heel divers, maar één ding hebben ze gemeen: ze verdienen een goede boterham en vinden hun werk leuk. Heel belangrijk. Als iemand alleen zit te mopperen in de auto, dan geeft dat een bepaalde sfeer in de lesauto. Bij ons is die sfeer juist alleen maar positief en dat vinden leerlingen fijn. Ze stappen met frisse zin in en roemen daarbij onze prijs-kwaliteitverhouding.”

Mond-tot-mond

En dat zorgt er volgens Jan voor dat de mond-tot-mondreclame zijn werk doet. “Daarnaast zijn we zelf ook heel actief met de marketing. Eigenlijk is het zo dat de franchisenemers zelf niet aan werving hoeven te doen, wij zorgen er samen met de mond-tot-mondreclame voor dat nieuwe leerlingen zich blijven aanmelden. Heel belangrijk, immers als een leerling zijn examen positief heeft afgerond, dan is die klaar. Dan is die dus geen klant meer, nieuwe aanwas is daarom noodzakelijk.” NXXT is onder meer actief op radio, tv en op social media. “Een ondernemer is al druk zat met zijn dagelijkse praktijk, die moet niet ook nog eens bezig zijn met de marketing. Daarom pakken wij dit op, op een hele professionele manier”, aldus Jan. De aanpak werkt de groei van de formule volgens de ondernemer in de hand, maar Jan laat weten dat de instructeurs de grootste succesfactor zijn. “Zij leiden iedere dag met passie leerlingen op, supergaaf.”
 

Bekijk ook