Online boodschappen is een fors verlieslatend model

Vorige week bleek uit het onderzoek Benchmark Supermarkten dat de online verkopen van supermarkten verder zijn gestegen, maar deze groei zorgt voor flinke uitdagingen laat CFO Ton van Veen van Jumbo weten aan CFP Magazine: “Online is een fors verlieslatend businessmodel. Iedereen weet dat.”

Van Veen legt in het interview uit dat de consument wordt ontzorgd zonder dat daar financiële compensatie tegenover staat: ”Bij het traditioneel boodschappen doen in een fysieke winkel is het de klant die het duurste deel van de logistieke keten voor zijn rekening neemt. Hij komt naar de winkel, per slot van rekening de plek waar het aanbod gecentraliseerd wordt, verzamelt zijn eigen producten, betaalt onmiddellijk en zorgt zelf voor het transport naar huis. Door precies dezelfde zaken online aan te bieden, integreren we deze laatste fase van het traject terug in onze keten. Zonder dat daar een financiële compensatie tegenover staat”, aldus Van Veen. 

Probleem is dat de consument niet wil betalen voor deze service volgens Van Veen: “De consument wil hier alleen niet meer voor betalen, meer nog: men verwacht zelfs dat online goedkoper uitvalt. Daardoor is het verlieslatend businessmodel”. 

Uitgangspunt voor Jumbo is de klant. “Daarom geloven wij sterk in een omnichannelbenadering. De klant wil boodschappen doen zoals hij dat wil, punt. Dat moet het uitgangspunt zijn. Tijdens de week is dat met smartphone, tablet of computer, terwijl hij tijdens het weekend mogelijk geïnspireerd wil worden in een fysieke winkel. Het aanbod moet hieraan tegemoet komen. Maar dé grote uitdaging voor de cfo is om dit ook op financieel vlak te laten kloppen.” aldus van Veen. 
 

Bekijk ook