“Positief verrast over de relatie en omgang met de klanten”

Op 11 oktober is de 47-jarige Urbano Farro gestart als franchisenemer bij Fortune Coffee. Hij gaat zich richten op Haarlem en omstreken. De laatste 15 jaar is Urbano werkzaam geweest als accountmanager van verschillende industriële producten. “Onder andere industriële afstandsbedieningen voor kraaninstallaties, motoren voor de automatisering van bedrijfsdeuren en intern transportmiddelen zoals heftrucks”, legt Urbano uit. Vlak voordat Urbano gestart was heeft Franchise+ hem geïnterviewd, uiteraard onder het genot van een kopje koffie.

Hoe ben je met deze formule in contact gekomen?

“Ik had mij ingeschreven voor enkele franchise websites en zo ontving ik periodiek informatie over diverse formules. Het feit dat wij terug gingen verhuizen naar Haarlem, gaf mij aanleiding om na te denken over wat ik de komende 20 jaar wilde gaan doen. Het ondernemerschap heeft mij altijd zeer aangetrokken en de formule van Fortune beschreef precies het beeld dat ik voor ogen had.”

Waarom heb je voor deze formule gekozen?

“De formule van Fortune spreekt mij enorm aan. Het directe contact met de klanten, het zelf leveren van de producten, het installeren en verzorgen van de automaat. Genoeg flexibiliteit hebben om ervoor te zorgen dat de klanten een goed gevoel hebben als je weer langs komt. Daarnaast kijk ik uit naar het ondernemerschap met zaken als inkopen, administratie, facturatie, sales en alles wat je moet doen om je bedrijf vooruit te brengen.”

Heb jij personeel in dienst?

“Nee, op dit moment heb ik geen personeel. Het doel is om eerst genoeg werkzaamheden te krijgen dat mijn vrouw een aantal uur in een administratieve functie gaat meedraaien en zodra ook dit niet meer te combineren valt, hopen wij een eerste medewerker in dienst te kunnen nemen. Ik praat dan wel over een 3 tot 5 jaren plan. Eerst zelf keihard aan de bak!”

Wat zijn jouw ervaringen als franchisenemer tot nu toe? 

“Ik ben nog niet gestart, maar heb afgelopen maand bij de Centrale Organisatie van Fortune Coffee mogen rondkijken en een aantal maal op route mee geweest. Het plezier, de structuur en de saamhorigheid straalt er vanaf en door op iedere afdeling een dagje mee te draaien en rond te kijken, heb ik volgens mij een goed beeld gekregen van de franchiseformule. Dankzij het meelopen in het hoofdkantoor, ken ik de mensen die de formule bewaken en uitwerken en zodoende weet ik nu al wie ik moet benaderen bij vragen die ongetwijfeld zullen komen.”

Wat blijkt in de praktijk moeilijker dan verwacht?

“Smaken verschillen en het zal lastig zijn om de voorkeuren van de klanten te vertalen naar een advies. Gelukkig is een soort van smaakoverzicht in de maak, welke mij en de andere ondernemers zeker gaat helpen om de wensen van de klanten (nog) beter te vervullen.”

Wat zijn jouw toekomstplannen voor de korte & lange termijn?

“Allereerst gezond en gelukkig blijven! Wat Fortune betreft is de korte termijnplanning om zoveel mogelijk relaties op te bouwen, elke kans met 2 handen aangrijpen en ervoor te zorgen dat klanten niet anders willen dan de warme dranken bij mij af te nemen. Dit zal resulteren in een gezonde groei.
Voor de langere termijn denk ik aan uitbreiding van het aantal werknemers, een (garage)box en uiteindelijk een klein pandje van waaruit Fortune Haarlem een stabiele onderneming wordt en een begrip in de regio zal zijn.”

Heb je andere anekdotes/verhalen die je graag zou willen delen?

“Helaas heb ik nog niet veel koffie gerelateerde anekdotes of verhalen. Wat ik wel kwijt wil is dat ik positief verrast ben over de relatie en omgang van mijn collega’s met de klanten. Het is een b2b omgeving en toch heb ik opgemerkt dat koffie mensen verbindt. Er is altijd wel even tijd voor een gesprekje, er is interesse voor de andere persoon en je ziet dat koffie, of het nu vriesdroog, freshbrew of bonen zijn, invloed heeft op elke situatie. Als adviseurs zijn wij daar dus mede verantwoordelijk voor en dat geeft een heel goed gevoel!”

Tot slot: heb jij tips voor startende franchisenemers?

“Neem de tijd om de organisatie en de medewerknemers te leren kennen. Je hebt ze op vele momenten nodig en door gelijk een persoonlijke relatie op te bouwen, haal je hier veel voordeel uit!”