Het franchisehandboek

Om de franchiseformule tastbaar te maken, is een franchisehandboek een must. Enerzijds is het franchisehandboek de operationele invulling van de formule, waarbij het als hulpmiddel dient voor franchisenemers voorafgaand aan de start en tijdens de exploitatie van de vestiging. Anderzijds heeft het franchisehandboek juridische waarde, omdat er een koppeling ligt tussen de franchiseovereenkomst en het franchisehandboek. Tot slot blijkt de aanwezigheid van een franchisehandboek een hoge toegevoegde waarde te hebben tijdens de werving van franchisenemers.

Onderwerpen die in het franchisehandboek cruciaal zijn om als franchisegever te vermelden:

  • Doelstellingen en kernwaarden van de franchise
  • Operationele methoden en richtlijnen
  • Productaanbod
  • Inkoopprocedures
  • HR-beleid
  • Reclame- en marketingplannen
  • Promotieplannen
  • Merkidentiteit en vormgeving
  • Communicatie binnen de organisatie
  • Boekhouding en verzekeringsopties
  • Overlegmechanismen en ondersteuningsstrategieën
Het maken van een goed franchisehandboek is een vak apart. Het handboek is uniek, het geeft alle informatie die nodig is om een vestiging volgens uw formule succesvol te maken. Bij het maken van het handboek gaat het erom alle wezenlijke informatie te verzamelen en zo te groeperen, dat jouw franchisenemer er mee werken kan. Het franchisehandboek wordt meestal opgedeeld in een formulehandboek en een operationeel handboek. In het formulehandboek komen alle kenmerken en uitgangspunten van de formule aan de orde en het operationele deel beschrijft de dagelijkse bedrijfsvoering. Koelewijn & Partners helpt hier graag bij. Ze combineren jouw kennis van alle ins & outs van het franchiseconcept met betrekking tot onder andere de praktische dagelijkse operationele zaken, met hun kennis van de optimale uitwerking van franchise gerelateerde afspraken. Zo profiteer je van de ervaring in het maken van franchisehandboeken en maken ze het proces eenvoudig en efficiënt. 
 
 

Na het verdiepen in het belang van een goed franchisehandboek, ben je wellicht geïnteresseerd in de volgende stap: het kiezen van de juiste locatie voor je franchisevestigingen. Een gedegen vestigingsplaatsonderzoek is cruciaal om te bepalen waar je klanten vandaan komen, welke concurrenten actief zijn en of de beoogde omzet haalbaar is. Dit onderzoek kan ook dienen als solide basis voor een financieringsaanvraag bij een bank.