Nieuwe aanwas Snuffel en Lakeside

Wie in deze tijd nieuwe ondernemers weet aan te trekken, mag niet mopperen. Dat doet Hans Peter Duyndam, algemeen directeur van de Poelman groep uit Grootegast, dan ook niet. "We hebben op dit moment 55 verkooppunten, verdeeld over 45 ondernemers. Met vijf nieuwe franchisenemers is een voorovereenkomst getekend en de planning is dat zij komend najaar van start gaan."

De groeistrategie is gericht op het invullen van witte vlekken op toplocaties in Neder-land, uitgezonderd de noordelijke provincies waar de groep van oudsher goed verte-genwoordigd is. "Hierbij worden we ondersteund door retailorganisatie Euretco, die vorig jaar een meerderheidsbelang in Poelman Beheer genomen heeft. We huren bij hen een aantal disciplines in, zoals salarisadministratie, personeel en organisatie, markt- en vestigingsplaatsonderzoek, marketing, reclame en promotie, enzovoorts. Al deze elementen, die wij niet vanuit onze eigen historie in huis hebben, kunnen we van de moederorganisatie betrekken, die haar sporen op dit vlak ruimschoots heeft verdiend. Ook werken we samen op inkoopgebied, onder andere voor de producten uit het Verre Oosten, en ontwikkelen we gezamenlijk collecties voor ons private label onder de naam Lakeside. Kortom, er zijn inmiddels vele samenwerkingsverbanden ontstaan, waar de aangesloten franchiseondernemers de vruchten van plukken", vertelt Duyndam.

Hoe komt de organisatie aan nieuwe franchisenemers? 

Duyndam: "Het proces richt zich zowel op starters als op bestaande ondernemers. Deze worden benaderd met de vraag of ze interesse hebben in een Snuffel- of Lakeside-winkel. De markt is op dit moment niet gemakkelijk en het kan aantrekkelijker zijn om in onze formule te stappen dan om zelf iets compleet nieuws te beginnen. We merken regelmatig dat detaillisten heel goed zijn in de core business, de verkoop, maar dat ze andere zaken als inkoop, promotie en dergelijke graag willen uitbesteden. Dan komen wij als franchiseorganisatie om de hoek kijken, want dat zijn juist zaken waarin wij een stuk specialisme hebben opgebouwd. 

Wij zijn in eerste instantie op zoek naar échte ondernemers, bij voorkeur mensen die ervaring hebben in de mode of er in ieder geval affiniteit mee hebben. Hun motivatie is het belangrijkst, evenals of ze passen bij de doelgroep waarop wij ons richten: we zijn bijvoorbeeld geen klassieke formule, maar richten ons op een sportieve, casual doelgroep. Als we het gevoel hebben dat het klikt, wordt een voorovereenkomst ge-tekend. Vervolgens gaan we actief op zoek naar een locatie, want wij willen graag werken met mensen die niet per se gebonden zijn aan hun eigen woonplaats. Nieuwe ondernemers moeten openstaan voor de beste locatie binnen hun regio. Deze zoekvraag naar een pand zetten we uit bij landelijk opererende makelaars. Als er een winkelpand gevonden wordt, kijken we samen met de ondernemer naar de geschiktheid ervan. Vervolgens wordt deze locatie onderzocht door Detavisie, onderdeel van Euretco, die er een vestigingsplaatsonderzoek en een exploitatiemodel op loslaat.
De interesse in onze formules is groot, ondanks de economisch lastige tijd waarin we zitten. Ik ben ervan overtuigd dat er nog steeds voldoende mogelijkheden zijn om een goede boterham te verdienen, mits je de vinger aan de pols houdt en heel intensief met je professie bezig bent. Negentig procent van onze vestigingen heeft in 2003 een prima resultaat behaald. We zijn daar ook heel open en eerlijk over richting starters, die we altijd in contact brengen met bestaande franchiseondernemers. Wij kunnen als franchisegever een mooi verhaal vertellen, maar men moet dit uit de mond van ondernemers zelf te horen krijgen. Transparantie vinden we heel belangrijk: we hebben geen geheimen voor ondernemers die met ons in zee willen gaan. Alle reden voor mode-ondernemers om eens met Lakeside en Snuffel in contact te treden."
 

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie