Onze prioriteit is: duurzaam succes voor onze franchisenemers

Anytime Fitness telt momenteel ruim vijfduizend clubs wereldwijd, verdeeld over meer dan veertig landen. In de Benelux is het aantal van 130 clubs al gepasseerd. Het merk staat bekend om haar kleinschalige clubs waar trainers en leden elkaar kennen en persoonlijke aandacht belangrijk is. “Sporten met plezier en begeleiding in een gezellige club bij jou om de hoek, dat is waar Anytime Fitness voor staat”, omschrijft directeur Joep Brouns van Anytime Fitness het concept.

Starters heet hij van harte welkom bij de groeiende formule. Het openen van een eigen Anytime Fitness-club gaat gepaard met uitgebreide begeleiding van A tot Z, benadrukt hij. “Van het verkrijgen van een vergunning tot het vinden van een locatie en van marketingondersteuning tot het aantrekken van leden. Alles staat klaar om nieuwe franchisenemers te helpen aan een bruisende club binnen een succesvol concept.”

Uniformiteit en een sterk merk

Wat mogen starters verwachten van Anytime Fitness, en hoe begeleidt het team van het hoofdkantoor in Sittard de franchisenemers? Allereerst is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de verschillen tussen het starten van een eigen onderneming en zich aansluiten bij een franchiseformule, stipt Brouns aan. Hij ziet veel voordelen van franchisen bij Anytime Fitness en somt die op. “Je onderneemt binnen een bekende formule die zichzelf al heeft bewezen, met duidelijke kaders die zorgen voor uniformiteit en een sterk merk. Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden en zo goed als alles ligt en staat voor je klaar. Van duidelijke processen tot en met een marketingportal met veel verschillende uitingen.” 

Kandidaat-franchisenemers worden omarmd, maar ze moeten wel geschikt zijn voor de rol van franchisenemer en daarmee aan wat eisen voldoen om daadwerkelijk te kunnen starten. En het moet klikken.

Hoe ziet dat eerste traject van de route eruit? “Nadat een geïnteresseerde zich via onze website heeft aangemeld, neemt onze recruiter Herma van Franchise+ contact met de kandidaat op. Zij is tot in detail op de hoogte van ons concept. Wanneer zowel Herma als de kandidaat het idee hebben dat we bij elkaar passen, vindt er een assessment plaats in Hilversum. Vervolgens bezoekt de kandidaat onze fitnessclub in Eindhoven. Daarna is er een korte evaluatie. Is die voor beide partijen positief, dan volgt er een kennismaking op ons hoofdkantoor in Sittard met mij.”

De laatste stap voor de kandidaten is het maken van een DISC (dominant, invloed, stabiliteit, conformisme)-test, die inzicht geeft in de persoonlijkheid van de kandidaat. “Daarna kan de franchiseovereenkomst getekend worden en kunnen we beginnen.”

Wanneer de handtekeningen zijn gezet, biedt Anytime Fitness de starters uitgebreide ondersteuning en begeleiding. Te beginnen met een trainingsdag, waar op hoofdlijnen alle stappen die leiden tot het openen van een club worden uitgelegd. “Van het vinden van een geschikte locatie tot het vergunningstraject en van een financieringsaanvraag tot marketing, alles komt aan bod. Vervolgens zijn er vijftien clinics waarin je alles leert, tot in detail, wat je nodig hebt om een club te openen en te exploiteren. Tijdens deze periode word je door een Franchise Business Coach en een Franchise Operations Consultant begeleid.”

Marketing in eigen huis

De begeleiding gaat door tijdens het vinden van de geschikte locatie, de inrichting en de ledenwerving. Met uiteraard een belangrijke rol voor de zelfstandig ondernemer. “We hanteren regels en richtlijnen om ervoor te zorgen dat onze clubs komen op locaties waarvan we weten dat ze het meest succesvol zullen zijn”, licht Brouns toe. “Hier is de franchisenemer van op de hoogte voor hij zijn zoektocht start. Tijdens het traject kijken we mee of er geschikte locaties voorbijkomen. De criteria liggen vast en staan garant voor succes.”

Er wordt veel voorbereidend werk verricht voor de starter, die vervolgens zelf aan de bak moet. “Het is jouw taak om het concept te volgen en daarmee te zorgen voor de juiste uitvoering ervan. Daarnaast – en dat is misschien wel het belangrijkst – geloven wij erin dat ons succes afhankelijk is van het succes van de franchisenemers. Als zij succesvol zijn, dan zijn wij dat ook. Onze prioriteit is daarom: duurzaam succes voor onze franchisenemers.” 

De marketing is een speerpunt en wordt de franchisenemer aangereikt. “Marketing is een van de allerbelangrijkste zaken voor naamsbekendheid, imago en natuurlijk voor ledenwerving. Dat doen we daarom volledig in eigen huis. We organiseren vijf tot zes keer per jaar foto- en videoshoots om ons eigen beeldmateriaal te verzorgen. Als club neem je deel aan álle marketingcampagnes die we vanuit het hoofdkantoor opzetten, dat zorgt ervoor dat elke club goed zichtbaar is. Daarnaast zorgen we voor branded content op social media, maar zien we er ook op toe dat clubs zelf de nodige content plaatsen op Facebook en Instagram.”

Het pad voor de franchisenemer is goed geplaveid, maar kent ook wat hobbels. Het volgen van het concept is en blijft bijvoorbeeld een uitdaging. “Een concept is in principe de invulling van een idee, in ons geval: de wijze waarop wij invulling geven aan het aanbieden van fitness. Het betekent ook dat iedereen diezelfde invulling hanteert. Immers, als iedereen zijn eigen invulling eraan geeft, is er geen sprake meer van een concept. Het volgen van ons concept blijkt – zoals bij elk franchiseconcept – weleens een uitdaging. Onze franchise businesscoaches helpen franchisenemers hierbij, onder andere met bezoeken aan de clubs.”

Multi-club owners

Anytime Fitness koestert de kleinschaligheid, persoonlijke benadering en 24/7 toegankelijkheid. Daardoor heerst er in de clubs een community-gevoel. Daarbij verdienen de franchisenemers een goede boterham. Of de formule zich met dit alles echt onderscheidt van concurrenten kan Brouns niet zeggen. Dat is een bewuste strategie. “We weten alleen wat we zelf doen en waar onze kracht ligt. We kennen niet de werkwijze van concurrenten en focussen ons daarom graag alleen op onszelf.”

Franchisenemers worden klaargestoomd of scherp gehouden met trainingen en opfriscursussen. “We geven het hele jaar door een scala aan clinics om nieuwe franchisenemers te trainen en bestaande franchisenemers en hun teams up to date te houden. Die trainingen worden allemaal op het hoofdkantoor in Sittard gegeven en worden als zeer waardevol ervaren.”

Anytime Fitness in de Benelux, met de hoofdmoot in Nederland, telt intussen veel ondernemers met meerdere clubs onder hun hoede. Zij zijn al vergevorderd op hun route naar succesvol franchisenemer en voor Joep Brouns dé bevestiging dat de formule op het juiste spoor zit. “Het mooiste compliment is wel dat als een franchisenemer een club heeft geopend en succesvol heeft gemaakt, hij er dan nog een of meerdere wil openen. Multi-club owners zijn de grootste ambassadeurs van het merk. Ongeveer een derde van de franchisenemers heeft meer dan één club.” Een voorwaarde bij Anytime Fitness voor het openen van een volgende club is dat de eerdere club(s) goed scoren en het concept volgen.

“We weten alleen wat we zelf doen en waar onze kracht ligt”

Nauw contact

De band tussen hoofdkantoor en franchisenemers is steeds nauw. Zowel door digitale als fysieke ontmoetingen, van zakelijke én sociale aard. “We houden op verschillende manieren contact met onze franchisenemers. Belangrijke mededelingen doen we via ons dashboard. Daarnaast hebben we een interne Facebookgroep waar alleen franchisenemers lid van kunnen worden. Ook organiseren we twee keer per jaar regiomeetings in drie verschillende regio’s. En dan hebben we nog onze jaarlijkse conferentie: een tweedaags evenement met bekende sprekers, een feestavond en veel ruimte om gezellig samen te zijn.”

Anytime Fitness wil franchisenemers een toekomstbestendig concept bieden, en slaagt daar volgens Joep Brouns goed in. De door de formule gehanteerde Lean-methode – gericht op het creëren van een cultuur waarin continu verbeteren centraal staat - helpt daarbij. “Dat betekent dat we doorlopend bezig zijn met meten, analyseren en verbeteren. We werken er met ons team aan om clubs zo succesvol mogelijk te maken. Hun succes is ons succes; succesvolle clubs zorgen voor naamsbekendheid en dat draagt bij aan verdere groei. We willen dat Anytime Fitness een merk is waar franchisenemers trots op zijn en waar leden met plezier sporten.”

Meer weten over Antytime Fitness?