The Phone House: ijzersterke formule met kwalitatieve producten en onafhankelijk advies

Met maar liefst 1.200 winkels is The Phone House de grootste Europese winkelketen op het gebied van mobiele communicatie. De keten is onderdeel van het Engelse The Carphone Warehouse dat zich al ruim vijftien jaar bezighoudt met alle facetten van mobiele telefonie. The Phone House heeft een sterke formule bestaande uit eigen vestigingen en franchisefilia-len. Niet alleen de geheel eigen look&feel, maar ook de kwalitatieve producten, onafhankelijk advies en het hoge kennisniveau van de medewerkers zorgen voor een onderscheidende positie. The Phone House verkoopt uitsluitend mobiele telefoons en accessoires van A-merken. Door goede afspraken met alle netwerk aanbieders én telefoonproducenten zijn klanten altijd verzekerd van de laagste prijs. Daarnaast zorgen aansprekende acties ervoor dat klanten bij The Phone House blijven komen. 

Bertil van der Sluis, Franchise Manager van The Phone House, licht de (franchise)strategie nader toe.

Groeit de markt voor mobiel bellen nog of is de rek eruit?

Mobiele communicatie is absoluut een groeimarkt. Nieuwe ontwikkelingen zorgen voor bre-dere toepassingen waar zeker behoefte aan is in de markt. Ga maar na: in eerste instantie werd met een mobiele telefoon vooral gebeld. Later werd het mogelijk SMS-berichten met de mobiel te versturen, met als resultaat dat nu dagelijks vele miljoenen berichten per dag wor-den verzonden. Nu kunnen gebruikers met MMS-technologie foto´s versturen en ontvangen met hun mobiele telefoon. Als straks UMTS wordt geïntroduceerd, behoort ook het bekijken van films, snel mobiel internetten en het downloaden van allerlei bestanden tot de mogelijk-heden. De nabije toekomst brengt nog veel meer. Denk hierbij aan mobiel bankieren en het betalen van bioscoop- of treinkaartjes met de mobiele telefoon. De mobiele telefoon is al lang geen luxeartikel meer, maar onderdeel van het dagelijks leven. De nieuwe ontwikkelingen zorgen ervoor dat er een enorme vervangingsmarkt is. Mensen hebben behoefte aan de nieuwe functionaliteit en schaffen daarom een nieuw toestel aan. Hier liggen voor The Phone House en zijn franchisers grote kansen.

Hoe speelt The Phone House in op deze marktpotentie?

Onze slogan ‘for a better mobile life’ klinkt overal in door. Ten eerste leveren we kwalitatieve producten met de nieuwste toepassingsmogelijkheden. Klanten profiteren verder van per-soonlijk en onafhankelijk advies, uitstekende service, de laagste prijsgarantie en zeven dagen omruilgarantie. Dit gecombineerd met onze reparatieservice voor mobiele telefoons, ons unieke zekerheidsplan Lifeline én natuurlijk ons getraind en goedgeïnformeerd winkelperso-neel zorgen absoluut voor een beter mobiel leven. The Phone House stelt de klant en zijn wensen centraal. We geven geen voorrang aan een bepaald abonnement, product of netwerk en zullen dan ook nooit een product proberen te verkopen dat niet past bij de behoefte van de klant. Omdat de ontwikkelingen in de markt zo snel gaan, moeten verkopers in de winkels continu worden voorzien van informatie over nieuwe telefoons, functionaliteit, abon-nementsvormen en acties. The Phone House heeft hiervoor een unieke, zeer effectieve trai-ningsstrategie ontwikkeld waarmee we ons onderscheiden van de concurrentie. Nieuwe me-dewerkers krijgen een twee weken durende introductietraining. Daarnaast trainen we al onze medewerkers een aantal keer per jaar op verkoopvaardigheden, nieuwe ontwikkelingen et cetera. Hierdoor kunnen zij elke klant onafhankelijk advies geven. 

Het is zeker niet eenvoudig om een franchiseformule op te zetten in de markt voor mobiele communicatie. Door de vele ontwikkelingen verandert deze markt razendsnel. Wij weten hoe wij op deze ontwikkelingen moeten inspelen en hoe wij onze franchisenemers hierin het beste kunnen ondersteunen.

Jullie hebben zowel eigen vestigingen als franchisenemers. Wat zijn de voordelen voor franchisers van The Phone House?

Wij werken volgens het hard-franchiseconcept. Dit houdt in dat we een totaaloplossing bie-den: naam, winkelindeling en -inrichting, verkoopwijze, garanties, reparatieservice en het Lifeline-zekerheidsplan, diepgaande trainingen, ondersteunende softwaresystemen en om-zetgenererende marketingondersteuning. The Phone House biedt franchisenemers optimale ondersteuning op het gebied van bedrijfsvoering, logistiek en verkoop. Dit doen we vanuit ons Nederlandse Support Center in Amersfoort. Vanuit dit kantoor voeren we een actief beleid op gebieden als marktonderzoek, marketing en formuleontwikkeling. Zo produceren we maandelijks huis-aan-huis folders, productgidsen en promotiematerialen voor in de winkel. We verzorgen ook de administratie van alle netwerkaanbieders, waarmee we franchisene-mers enorm veel werk uit handen nemen. Daarnaast zijn wij de enige retailer in mobiele communicatie die jaarlijks een uitgebreide televisiecampagne voert die zeer veel aandacht genereert. Met deze en andere ondersteunende activiteiten zorgen we voor een optimale uitgangspositie voor onze franchisenemers om een succesvolle winkel op te zetten en uit te bouwen. Ons franchiseconcept betekent echter niet dat we de ideeën en wensen van de franchisenemer als zelfstandig ondernemer uit het oog verliezen. We bieden alle ruimte voor eigen initiatief. Franchisenemers hebben tenslotte dagelijks contact met de klant. Zij zijn onze oren en ogen en weten uit eerste hand wat er speelt in de markt.

Hoe profiteren franchisenemers van de expertise en schaalgrootte van The Phone House?

We zijn een Europese organisatie met een kapitaalkrachtige moedermaatschappij. The Carphone Warehouse zag eind jaren tachtig al in dat mobiele communicatie onderdeel zou gaan vormen van het dagelijks leven. Door hierop in te spelen met eenvoudig en onpartijdig advies aan de consument heeft het bedrijf een sterke marktpositie en enorme expertise op-gebouwd. Dat deze strategie de juiste is, blijkt uit het feit dat eind vorig jaar de vijfhonderdste vestiging in Engeland is geopend. Ook in Nederlandse winkelstraten is The Phone House niet meer weg te denken. Vijf jaar nadat de eerste winkel is geopend, telt Nederland nu negentig vestigingen. The Phone House streeft ernaar om de nummer één te worden op het gebied van mobiele communicatie in Nederland. Om deze significante groei te realiseren wordt dit jaar zowel een groot aantal eigen- als franchisewinkels geopend. Wij zijn dan ook op zoek naar een aantal enthousiaste franchisenemers.
Onze schaalgrootte heeft als belangrijk voordeel dat we een enorme inkoopkracht hebben. Door centraal groot in te kopen, kunnen we goede prijzen bedingen bij leveranciers van mo-biele telefoons, accessoires en netwerken. Deze prijsvoordelen komen uiteraard de franchi-senemer én zijn klant ten goede. 

Wat is het gemiddelde profiel van een franchisenemer?

Wij zoeken ondernemers met affiniteit voor telecommunicatieproducten met een locatie in of nabij het centrum. Enthousiasme, ondernemerschap, kennis van zaken en oog voor omzet en productiviteit staan hierbij voor ons centraal. Om een voorbeeld te noemen: door de ex-plosieve vraag naar mobiele telefoons met camera zal de druk op de fotobranche sterk toe-nemen. Mensen kopen minder digitale camera´s omdat die in mobiele telefoons met de dag beter worden. Voor ondernemers in deze branche kan de overstap naar het franchisenemer-schap van The Phone House een hele goede zijn. De telecombranche heeft goede toe-komstverwachtingen en biedt door het brede productaanbod en de vele ontwikkelingen een enorme groeipotentie. Door zich aan te sluiten bij The Phone House kunnen ondernemers hier optimaal van profiteren. 

Hoe werven jullie franchisenemers? 

The Phone House is altijd op zoek naar nieuwe franchisenemers. Tot nu toe hebben we niet veel hoeven doen aan directe werving. De voordelen en mogelijkheden van het franchise-nemerschap spreken vaak al voor zich. Mond-tot-mond reclame van bestaande franchise-nemers zorgt al voor veel enthousiasme onder potentiële franchisenemers. We worden re-gelmatig gebeld door geïnteresseerden, waaruit we partners selecteren die voldoen aan de criteria. Maar uiteraard kunnen nieuwe, gemotiveerde franchisenemers altijd contact met ons opnemen.