Rudolf Kaashoek, franchisenemer bij Fortune Coffee:

‘Veel zaaien om later te kunnen oogsten’

Rudolf Kaashoek rolde de koffiebranche in, maar geheel toevallig was dat niet. Zijn oom was immers al franchisenemer bij Fortune Coffee, op het moment dat hij als 18-jarige zijn mbo-opleiding had afgerond en op zoek was naar werk. Acht jaar later is hij zelf een florerende franchisenemer.

Hij begon in 2015 bij Fortune Coffee, ‘een begrip in de familie’. Want ook eigenaar Ton van der Tang is familie, een volle neef van de vader van Rudolf. Dat hij direct ging werken, was vanzelfsprekend. “Ik kom uit een arbeidersgezin en als je van school kwam, ging je werken”, zegt hij nu daarover. Als medewerker hielp hij de klanten in Den Haag te bedienen. Daar ging hij ook als verkoper aan de slag en de laatste jaren was hij verantwoordelijk voor de verkoop in regio Zoetermeer en Lansingerland. Zo leerde hij van jongs af aan jarenlang alle kneepjes van het vak, tot het moment daar was om op eigen benen te staan. Hij was er helemaal klaar voor. Op 1 juli 2022 startte hij als franchisenemer voor de regio Barneveld, met plaatsen als Barneveld, Scherpenzeel, Renswoude, Voorthuizen en Putten. Rudolf nam een deel van het gebied van regio Wageningen – Veluwe over. Wonen in het gebied waar je werkt is een voorwaarde vanuit de formule, dus moest hij verhuizen vanuit Zuid-Holland. In Woudenberg vond hij bedrijfsruimte en dat werd de uitvalbasis van Fortune Coffee regio Barneveld. Anno nu telt Nederland 25 vestigingen.

Netwerk opgebouwd

Het franchisenemersbestaan was wel even andere koek dan hij gewend was als medewerker. “Ik zat veilig onder de vleugels van een franchisenemer en nu moest ik het zelf doen.” Hoewel, niet helemaal zelf, voegt hij eraan toe. Want hij voelde van meet af aan de actieve steun vanuit de centrale organisatie van de formule in Zoetermeer. Met marketingcampagnes, de website, de telemarketing en de technische ondersteuning om op terug te kunnen vallen. “Maar ook het sparren over bedrijfsvoering en personeelszaken is erg prettig. Het werkt enorm in je voordeel als je als startend ondernemer vrijwel direct professioneel naar buiten kunt treden met goede marketing en kunt meeliften op een bekende naam met zeer goede reputatie in de koffie-branche.” Hij begon ook niet op nul met zijn onderneming, want hij nam klanten over. “Maar ik begon wel in een regio waar ik niemand kende, terwijl we een relatiegedreven handel hebben. Dus vanuit die bestaande klanten heb ik mijn netwerk nog moeten opbouwen.” Daarnaast stortte hij zich op koude acquisitie. Hij ging op pad met de promotiewagen van Fortune Coffee en sprak op de industrieterreinen ondernemers aan. 

Dat doet hij nog steeds. ‘Bent u tevreden met de huidige leverancier?’, vraagt hij hen dan. “Aan zo’n ronde houden we gemiddeld één klant over. Het is heel veel zaaien, om later te kunnen oogsten. En wanneer het zover is, geeft dat veel energie om te blijven zaaien.” Ook ging Rudolf actief netwerken in de regio; hij werd lid van ondernemersverenigingen en bezocht allerlei bijeenkomsten. 

Medewerker erbij

Het was niet moeilijk zijn weg te vinden, stelt hij vast, maar vanzelf ging het zeker niet. “Je moet vertrouwen winnen en dat kost tijd. Je moet jezelf hier echt bewijzen.” Al zijn inspanningen sorteerden effect: in zijn eerste jaar wist hij veertig nieuwe klanten te werven. Daaronder veel mkb’ers, maar ook grote bedrijven, scholen en zorginstellingen. “Eigenlijk alle sectoren waarin we actief zijn. We komen bij heel veel verschillende organisaties, en dat vind ik ook zo leuk. Ondanks dat we een landelijke organisatie zijn, hebben we nauw persoonlijk contact met al die klanten. Klanten denken soms dat we een eenmanszaak zijn.” Dat laatste is hij sowieso niet meer want in juli dit jaar maakte hij een volgende stap door een medewerker aan te nemen. Het was nodig om de inmiddels gegroeide klantenkring goed en snel te kunnen bedienen. Het smaakt naar meer, want hij heeft plannen om meer medewerkers aan te nemen en zijn vestiging uit te breiden. 

“Je moet vertrouwen winnen en dat kost tijd”

Goede werkgever

Hij is geen geboren ondernemer. Toch koos hij vol overtuiging voor deze stap. “Ik zag het als een leuke uitdaging en ook het stukje werkgeverschap spreekt me erg aan. Naast het ondernemen en mijn passie voor koffie vind ik het gaaf om een fijne werksfeer te creëren voor medewerkers. Mijn vorige werkgever deed dat ook, en dan krijg je een mooie teamsfeer.” Een goede ondernemer is niet per definitie een goede werkgever, weet hij. “Ik denk wel dat een succesvolle ondernemer een goede werkgever moet zijn om verder te kunnen komen.” Hij noemt koffie ‘een heel mooi en stabiel product, emotioneel qua beleving’. “Goede koffie is in veel organisaties al lang geen bijzaak meer, het is een secundaire arbeidsvoorwaarde geworden.” 

Hij is dagelijks gepassioneerd met dat product bezig en ‘gedreven om te groeien’. Jonge mensen – zowel potentiële franchisenemers als medewerkers – spoort hij aan om een werkdag met hem mee op pad te gaan. “Potentiële ondernemers gaan geen sollicitatiegesprek aan, maar een persoonlijk gesprek om elkaar te leren kennen onder het genot van een kop koffie”

Meer weten over Fortune Coffee?

 
fortune coffee