Duurzaam ondernemen in franchise: drie tips om afval te verminderen en kosten te besparen

Als franchisegever heb je waarschijnlijk te maken met het managen van promotiematerialen van verschillende vestigingen. Een kostbare taak die operationele uitdagingen met zich meebrengt: je wilt kwaliteit en uniformiteit waarborgen, maar ook inspelen op individuele wensen van elke locatie. En dat doe je natuurlijk het liefst ook zo duurzaam mogelijk.

Daarnaast verplicht nieuwe wetgeving (Corporate Sustainability Reporting Directive) bedrijven om te rapporteren over de impact die ze hebben op mens en milieu. Deze verandering is niet alleen een kwestie van ethiek, maar ook van economie. Bedrijven die zich niet aanpassen aan duurzame praktijken riskeren achter te blijven in een steeds bewustere markt. Hoe kun je duurzaam ondernemen in franchise? In dit artikel lees je drie tips om afval te verminderen en kosten te besparen.

Kiezen voor duurzame alternatieven voor huidige processen

Natuurlijk wil je als franchise impact maken, maar het roer hoeft soms niet drastisch om. Kijk eerst naar huidige processen en hoe je deze kunt vervangen voor duurzamere alternatieven. Door te kiezen voor materialen die afkomstig zijn van hernieuwbare bronnen en die gemakkelijk recyclebaar zijn, kunnen bedrijven hun ecologische voetafdruk aanzienlijk verkleinen. De principes van de Ladder van Lansink, die zich richt op afvalpreventie en -beheer, bieden een leidraad voor bedrijven om hun materiaalgebruik te optimaliseren en afval te minimaliseren. Materialen en logistieke processen zijn belangrijk om te herzien. Duurzamere logistiek kan je bijvoorbeeld realiseren door de inzet van elektrisch vervoer of het minimaliseren van aantal verzendingen.

Verspilling voorkomen met printing on demand

Een van de meest effectieve manieren om duurzaamheid te bevorderen is door verspilling te voorkomen. Dit kan worden bereikt door van standaard drukwerk over te schakelen naar printing on demand, waarbij alleen het benodigde aantal exemplaren wordt geproduceerd in plaats van grote voorraden te creëren die mogelijk ongebruikt blijven. Dit vermindert niet alleen verspilling, maar ook de behoefte aan opslagruimte en logistieke bewegingen, waardoor de ecologische voetafdruk van een bedrijf wordt verkleind. Hiervoor moet je als franchisegever inzicht krijgen in de behoefte per locatie, zodat je kunt voorzien in de juiste aantallen. Zie hieronder de verschillen tussen standaard drukwerk en printing on demand.

Standaard drukwerk 

Printing on demand

One size fits all

Elke locatie is uniek 

Offset

Digital 

Grote aantallen 

Per stuk 

Massa

Personaliseren 

Tekorten/overschot op locatie, weggooien van materialen, opslag van materialen, meerdere logistieke bewegingen 

Duurzamer alternatief door alleen te produceren wat daadwerkelijk nodig is

 

Digitaliseren van lokale marketing zorgt voor minder uitstoot

Digitalisering van lokale marketingactiviteiten speelt een cruciale rol in het verduurzamen van jouw franchise. Denk hierbij aan het omzetten van traditionele POS-materialen zoals menukaarten naar digitale schermen. Dit vermindert niet alleen papierafval, maar biedt ook meer flexibiliteit en personalisatiemogelijkheden. Hierdoor kunnen bedrijven efficiënter en veel sneller communiceren met hun klanten, maar tegelijkertijd ook de impact op het milieu verminderen. Om inzicht te krijgen in de impact van jouw marketingpraktijken op het milieu en je uitstoot te verminderen, kun je de CO2-voetafdruk meten. Hierbij kijk je naar de hele levenscyclus van producten en processen. Dat gaat dus verder dan alleen het verminderen van emissies tijdens het verzendproces, maar ook om het gebruik van gerecyclede materialen en het bevorderen van recycling en hergebruik bij klanten. Manieren om lokale marketing te digitaliseren:

Traditioneel 

Digitalisering

Huis-aan-huisfolders

Hyperlocal advertising

OOH

Digital OOH

Kranten 

Hyperlocal advertising in online kranten 

Gedrukte menukaarten/prijslijsten 

Digitale schermen, online menukaarten (QR bestellen)

 

Menuez als operationele partner in duurzame franchise

Menuez begrijpt de complexiteit van het beheren van meerdere locaties en het personaliseren van marketingactiviteiten. Ze automatiseren de processen op de marketingafdeling van franchisegevers en bieden de mogelijkheid om op een duurzame manier promotiemateriaal te leveren aan elke individuele locatie. Door de inzet van digitaal printen, online advertising, het gebruik van duurzame materialen en groener vervoer helpt Menuez bedrijven met het verminderen van uitstoot en verspilling. Krijg grip op je CO2-voetafdruk en ontdek hoe het personaliseren en verduurzamen van marketingprocessen en POS-materialen kan helpen.

Ben jij al klaar voor een duurzame toekomst?

Geerteke Verbaten, Menuez Geerteke Verbaten
Mede-eigenaar, verantwoordelijk voor marketing, sales en new business.

Organiseren, merkbewaking én eigen inbreng van lokale vestigingen. Hoe doet Menuez dat? Dat lees je hier.

Stel je vraag aan Geerteke Verbaten
CAPTCHA