Zo ziet zijn week als ondernemer van een Kippie-winkel eruit

Het verhaal van Rawi Shriemisier

Rawi is 36 jaar en woont samen met zijn vrouw en drie kinderen in Hilversum. Ongeveer twee jaar geleden opende hij zijn eigen Kippie-winkel. Dit is de eerste Kippie-winkel in Amsterdam. De winkel van Rawi vind je in de wijk Osdorp. Op het Osdorpplein, naast de Albert Heijn XL. Rawi heeft het naar zijn zin en staat iedere dag met een glimlach in de winkel. We interviewen Rawi over zijn dagelijkse werkzaamheden. We vragen hem hoe zijn dagen eruit zien, wat voor werk hij precies doet en wat hij allemaal tegen komt of waar hij tegen aan loopt. Ook vertelt Rawi wat uitdagingen zijn en waar kansen liggen.

Van maandag tot en met zaterdag - Hard werken en veel klantcontact

"Op maandag, eigenlijk op alle dagen in de week, begin ik vroeg. Ik ben rond de 6 uur in de winkel. Eerst gaat het koffiezetapparaat aan voor een bakkie koffie. Ik zet ook direct alle apparatuur zoals de koeltoonbank, broodjesoven en frituurpan aan. Wat ik dan doe is direct een paar grillen vullen en aanzetten. Meestal een grill met kippenpoten en een grill met kipkluifjes. Dan kunnen we de dag beginnen met heerlijke verse producten. Vervolgens ga ik de toonbank vullen. Producten die nog bijgemaakt moeten worden maak ik bij. Ik zorg ervoor dat de toonbank weer spik en span is, nog voor de klanten in de winkel komen. Ik ben hier ongeveer mee bezig tot 9 uur in de ochtend."

"Daarna begin ik met het maken van broodjes. Ik bak de broodjes eerst af en beleg ze daarna met de verschillende producten. Ik ben daar ongeveer 1,5 uur mee bezig. Zo is ook het broodgedeelte in mijn toonbank mooi gevuld. Nadat dit alles is gebeurd begint het al een beetje drukker te worden in de winkel met klanten. We gaan lekker in de verkoop staan en klanten helpen! Dan moet het voorbereiden voor de volgende dag beginnen. Dit betekent dat we kippenpoten alvast opsteken die in de middag of de volgende dag gegrillt kunnen worden. Ook leggen we kipkluifjes in rekjes om ‘s middags of de volgende dag af te grillen. Rond half 5 gaan we beginnen aan de afsluitprocedure. Om 6 uur gaat de winkel dicht. Dan maken wij alles schoon en ruimen alles op en zit de dag erop!"

''Wat we sowieso altijd tussendoor doen is bekijken of er bepaalde producten bijgemaakt moeten worden. Zoals kippeling paneren, spareribs grillen en ga zo maar door'' - Rawi Shriemisier, Franchisenemer bij Kippie

Dinsdag

"Dinsdag krijg ik vracht binnen. De vrachtwagen van Kippie is er meestal rond 7 uur in de ochtend. Dat is fijn want dan kan ik ‘s ochtends vroeg gelijk alles verwerken voordat het te druk wordt met klanten in de winkel. Ik controleer alles als het binnen komt. Je ruimt de spullen FIFO op. Daarna controleer ik de pakbon. Ik bekijk of alle producten geleverd zijn. Ik voer ook enkele temperatuur controles uit. Dat is volgens het HACCP reglement. Daarna gaat de dag hetzelfde verder als maandag. Wat ik wel extra doe op dinsdag, is voor 9 uur ‘s ochtends alle verse handel die ik binnen heb gekregen kruiden. Zo kunnen de kruiden lekker intrekken in de producten. En wat we altijd tussendoor doen is bekijken of er bepaalde producten bijgemaakt moeten worden. Zoals kippeling paneren, spareribs grillen en ga zo maar door."

Woensdag

"De woensdag is eigenlijk hetzelfde als de maandag. Woensdag en zaterdag plaats ik ook mijn bestelling bij de groothandel van KFS, Krijgsman Food en Services. Wij krijgen twee keer in de week onze producten geleverd. Bestellen is erg makkelijk en eigenlijk zo gebeurd. Het zijn vaak dezelfde artikelen die besteld moeten worden. We kunnen bestellen via een eigen bestelomgeving van KFS, een eigen bestel portal."

Donderdag en vrijdag

"De donderdag en vrijdag zijn ook weer normale weekdagen. Het wordt dan wel drukker met klantbestellingen. Veel klanten bestellen Kippiepannen voor het weekend. Op donderdag en vrijdag en zaterdag maken wij dus veel Kippiepannen klaar. Ook krijg ik op vrijdag, net als op dinsdag, mijn vracht weer geleverd.”

"Hoe ik nieuwe klanten aantrek? Door goeie spullen te verkopen. Wij zijn altijd vriendelijk en werken hygiënisch"- Rawi Shriemisier Franchisenemer bij Kippie

Zaterdag, een speciale dag

"De vrijdagen en de zaterdagen zijn over het algemeen de drukste dagen in de winkel qua klanten. Het is wat drukker dan de doordeweekse dagen. Op deze dagen zorgen wij dus ook voor meer volume in de toonbank. We grillen wat meer en moeten vaker producten bij maken. We zijn met meer medewerkers aan het werk in de winkel. Die zijn vooral nodig voor de verkoop. Wat wij ook iedere zaterdag doen is hapjes uitdelen aan klanten op straat. Zo kunnen klanten de producten proeven en hopen we nog meer klanten naar onze winkel te trekken."

Veel bestellingen

In de winkel is Rawi veel bezig met klantbestellingen en klantcontact. Bestellingen kunnen op vele manieren binnen komen. Denk bijvoorbeeld aan de eigen webshop van Kippie en aan platformen als UberEats, Deliveroo en Thuisbezorgd.

Op zondag hoef je niets te doen - Altijd een vrije dag

"Zondag is onze vrije dag. Alle Kippie-winkels zijn dan gesloten dus ik heb dan lekker een dag voor mezelf. Om uit te rusten en leuke dingen te doen met mijn gezin. Doordat ik mijn winkeladministratie iedere werkdag aan het einde van de dag verwerk en opstuur naar de administratiemedewerkers van KRS (Krijgsman Retail Services) is zondag echt mijn vrije dag. Ik hoef dan niets meer te doen. De administratie is Iedere dag slechts 5 minuten werk. Ik maak mijn kasstaat op, scan wat bonnen in en that’s it!"

"Bestellen bij de groothandel KFS is erg makkelijk en eigenlijk zo gebeurd. Het zijn vaak dezelfde artikelen die besteld moeten worden. We kunnen bestellen via een eigen bestelomgeving van KFS, een eigen bestel portal. Ook de administratie is een eitje. Ik hoef alleen mijn kassa te tellen en de uren van mijn medewerkers door te geven" - Rawi Shrimisier, Franchisenemer bij Kippie

Hoe bevalt het hem? - Uitdagingen en kansen

Als je het aan Rawi vraagt is het klantcontact het leukste wat er is. Verkopen en adviseren gaat hem dan ook erg goed af. "Ik vind de interactie met de klant erg leuk en ik beleef ook veel plezier aan het adviseren van klanten op alle gebieden." Rawi geeft aan dat hij het totaal niet moeilijk vindt om een Kippie-winkel te runnen. Toch is iedere dag een uitdaging. "Ik zie vooral uitdaging in het opleiden van het personeel en om hen te stimuleren, te coachen en te begeleiden. Ik wil mijn kennis overdragen aan alle medewerkers. Ook ligt er een uitdaging in het nog beter promoten van bepaalde producten. Ik bedenk iedere dag waar eventueel verbetering zit en hoe ik de verkoop kan stimuleren. Ook vind ik het elke dag weer een uitdaging om nieuwe, vaste klanten te creëren."

Rawi vindt het leuk om zijn eigen mensen op te leiden en te motiveren. "De kennis die ik heb van de winkel en de producten die probeer ik over te dragen. We werken met een stukje theorie en praktijk. Hierbij laat ik een aantal zaken lezen in de theorie, zoals hygiëne regels, recepturen en productbereiding. Die passen wij dan samen later toe in de praktijk. We hebben dan wekelijks of maandelijks een soort evaluatie. Dan bekijken we wat goed gaat en wat beter kan."

"Wat ik het leukste vind aan mijn werk? Lekker met klanten bezig zijn. Ik vind de interactie met de klant erg leuk en ik beleef ook veel plezier aan het adviseren van klanten op alle gebieden" - Rawi Shrimisier, Franchisenemer bij Kippie

Maak samen met ons jouw droom waar

Ook ondernemer worden van jouw eigen winkel? Voor veel mensen is het een droom: een eigen winkel openen midden in een stad of dorp. Wij zorgen ervoor dat jij deze droom kunt waarmaken. Overweeg jij om ook franchisenemer te worden bij KRS en een eigen Kippie- of Vissie-winkel te openen? Meld je dan nu aan en wie weet zitten we binnenkort met elkaar aan tafel om te kijken of er een wederzijdse match is!

Lees meer over:
Bekijk ook