‘We zijn echt een buurtrestaurant!’

Er zijn vandaag de dag 35 vestigingen van het succesvolle De Pizzabakkers en de ambitie is om de komende jaren door te groeien naar 50 restaurants. Een half jaar geleden opende Divano Termeer zijn zaak in Wageningen en op deze locatie leg- gen hij en De Pizzabakkers co-founder Siang-Lan Go uit hoe zo’n samenwerking verloopt.

Divano Termeer (26) had altijd al de droom om een eigen restau- rant te openen, maar hij dacht dat het voor hem niet mogelijk was om zoveel geld te investeren. Na verschillende banen in de horeca werkte hij de afgelopen tijd op zijn eigen foodtruck en op een dag zag hij de collega’s staan van De Pizzabakkers op het festival Appelpop. Daar werd het eerste zaadje geplant voor de samenwerking met het restaurant dat geen keten wil zijn. Hij dacht: als ik samenwerk met die partij waar ik me thuisvoel dan kan ik die droom wél waarmaken en hij ging zich steeds meer in het concept verdiepen. Een paar jaar later kwam hij via Franchise+ in contact met de mensen van het buurtrestaurant dat inmiddels al 35 vestigingen heeft. Samen met De Pizzabakkers ging hij op zoek naar een goede locatie, dat werd De Markt in Wageningen, en zo begon het balletje te rollen. Na een uitgebreide stage in een van de restaurants in Utrecht, om kennis te maken met de principes, opende hij in september van het afgelopen jaar zijn deuren. ‘Deze franchiseformule past goed bij me omdat je helemaal zelf kan ondernemen, maar je krijgt daar wel ondersteuning bij.’ 

Geen keten

Siang-Lan Go, een van de vier founders van het restaurant, legt uit dat De Pizzabakkers geen keten wil zijn. ‘Bij ons draait het allemaal om de restauranthouder. Dat is de gastheer of gastvrouw en hij of zij moet onderdeel uitmaken van de lokale gemeen- schap. Bij ons als franchisegever kun je altijd terecht voor een goede advertentie, maar je moet zelf aan de slag om een deal te maken met de lokale bioscoop. Het onderdeel zijn van de gemeenschap is een belangrijk gedeelte van het ondernemerschap.’ Go begon De Pizzabakkers in 2009 samen met mede-oprichters Margreet, Anthony en Dmitri aan de Amsterdamse Haarlemmerdijk. ‘Ik had een prima baan in de brandingwereld en we vonden het leuk om samen te eten. Toen we niet echt een goede pizzeria konden vinden in Amsterdam met de perfecte sfeer en lekkere gezonde pizza’s, dachten we: dan moeten we er zelf maar een beginnen.’ Het geheim van het latere succes? Zelf zou ze die analyse niet maken, maar het is opvallend dat er goed over de basis is nagedacht. ‘We hebben zelf nooit in de zaken gewerkt, maar hadden wel een duidelijk idee. Het moest de uitstraling van een ambachtelijke bakkerij hebben, we wilden natuurlijke producten gebruiken en de pizzabodem moest heel goed zijn. Belangrijk was en is dat je je als gast op je gemak voelt, het moet heel persoonlijk zijn.’ 

"Wij zijn niet voor niets de keten die geen keten is"

Direct druk

Terwijl het restaurant voor de vrienden bedoeld was als ‘iets erbij’, liep het direct storm bij De Pizzabakkers. ‘Blijkbaar klopte het concept.’ Nadat de vier ondernemers nog twee vestigingen openden, zegde ze haar baan op om zich volledig met De Pizzabakkers bezig te houden. Tot en met de opening van het zesde restaurant werkten ze met bedrijfsleiders, maar vanaf dat moment stapten ze over op franchise. ‘We zijn toen veel processen gaan standaardiseren. Je moet naar een vaste menukaart, ijkpunten in de inrichting, vaste leveranciers van producten en er moet bijvoorbeeld reclamemateriaal komen.’ Ze wisten zeker wat ze niet wilden. ‘Wij zijn niet voor niets de keten die geen keten is dus we willen zeker niet op elke hoek van de straat een restaurant. Het gaat ons altijd om het gevoel voor de buurt en dat zal nooit veranderen.’ Inmiddels zijn er 35 vestigingen en is het vrij duidelijk op welke locatie zo’n restaurant goed past. ‘Omdat we met natuurlijke producten werken, komen er relatief veel mensen die bewust zijn wat ze eten en vaak wat hoger opgeleid zijn en dus zul je ons wat vaker in een stad zien waar deze mensen ook wonen. Qua locatie helpt het verder altijd als er een plek is waar mensen sowieso komen. Denk aan een filmhuis, universiteit of theater. Hier in Wageningen zit het gemeentehuis en iets verderop de Wageningen Universiteit en bovendien is er op dit plein regelmatig markt.’ 

Er is goed nagedacht over de manier waarop de achttien mensen van De Pizzabakkers-organisatie samenwerken met de ondernemers. ‘De basis is altijd dat je er samen iets leuks van maakt. Wij beginnen altijd met een stage omdat je op die manier leert hoe je aan een cultuur bouwt met een groep mensen. Dat is als ondernemer heel belangrijk. Het is bijvoorbeeld goed dat je je niet te autoritair opstelt als eigenaar want dan loopt het personeel weg.’ Divano vindt dat een prima aanpak. ‘Ik zeg altijd tegen de mensen hier: wij gaan er samen een leuke avond van maken.’ Go is trouwens ambitieus met De Pizzabakkers. Momenteel zijn er 35 vestigingen, maar ze mikken op 50 restaurants. ‘Zoals we nu georganiseerd zijn, kunnen we die groei tot 50 restaurants goed aan.’

Meer weten over de Pizzabakkers?

 

Siang-Lan Go en Divano Termeer
Siang-Lan Go en Divano Termeer