Geen goede lokale aanwezigheid is een gemiste kans

Onderzoek van Google toont aan dat 88% van de klanten die een lokaal bedrijf zoeken op hun smartphone, binnen 24 uur na de zoekactie het betreffende bedrijf zal bellen of bezoeken. Met dit gegeven in het achterhoofd komt een succesvolle conversiestrategie er dus op neer dat de klant online relevante informatie krijgt over het gewenste product en de dichtstbijzijnde winkel waar hij dat kan bekijken en aanschaffen. En dan het liefst op de smartphone. 

Behoefte aan een direct resultaat bij de consument wordt nog eens extra bevestigd als we zien dat 9 van de 10 consumenten graag in de lokale winkel wil kopen.

Retail- en franchiseorganisaties onderschatten hoe belangrijk online is in het oriëntatietraject van de consument. Vrijwel elke customer journey begint met online oriëntatie. 

In Nederland begint de oriëntatie in meer dan 80% van de gevallen bij Google. Het is een gemiste kans om niet aanwezig te zijn met relevante informatie op het moment dat de consument aan het oriënteren is. 

Het verschil tussen traditionele zoekmachine marketing en Local Search

“We doen al zoekmachine marketing” is een veel gehoorde opmerking als wij het over deze specifieke oplossing hebben. Echter het verschil tussen een echt relevante lokale campagne of een generieke landelijke campagne kan 20% meer store traffic opleveren. Zonder extra kosten. Sterker nog. Waarschijnlijk met minder budget omdat het efficiënter wordt ingezet. 

Wat je nu ziet is dat retailers en franchiseorganisaties landelijke Adwords-campagnes draaien. Als het een keten betreft zonder landelijke dekking, gaat deze aanpak ten koste van het rendement. Door juist per locatie de consument van relevante zoekresultaten aangevuld met een lokale landingspagina te voorzien, wordt veel waste van marketingbudget voorkomen. Bovendien kan er door een toppositie per locatie maximaal resultaat behaald worden.

Consument verwacht lokale informatie

Lokale zoekmachine marketing vereist constante updates om actueel en relevant te blijven in de ogen van Google. Waarom is dit allemaal zo belangrijk? Ten eerste zijn mensen gestopt met het gebruik van ‘bij mij in de buurt’ als zoekterm. Men verwacht gewoon de dichtstbijzijnde locatie in de zoekresultaten. Het is dus zaak daar als lokale vestiging tussen te staan.

Hoe kun je er als retailer voor zorgen dat je de balans vindt tussen online de juiste informatie verschaffen aan het juiste publiek, zodat offline de conversie kan worden gerealiseerd? En als je die klant eenmaal kent, dan kan er aan retentie en loyalty worden gewerkt.  

Local Search is de oplossing

Local Search is een nieuwe oplossing in Nederland en is mede ontwikkeld door Google. Vanuit een centraal Dashboard is het mogelijk om Adwords campagnes in te richten voor de lokale winkels en is volledig schaalbaar. Eén persoon kan alle campagnes inrichten, bewaken, monitoren en optimaliseren. (Dus niet wat nu nog vaak het geval is dat iedere lokale campagne apart beheerd en geoptimaliseerd moet worden) 

Alle resultaten, conversies etc. zijn gelinkt aan de lokale franchisenemer. Door in het centrale dashboard ook een landingspagina in te richten is het mogelijk om de oriënterende consument te voeden met de juiste content. Omdat de totale campagne gericht is op de lokale winkels worden de campagnes ook alleen maar zichtbaar in het aangegeven verzorgingsgebied van de winkel. Hiermee wordt voorkomen dat er veel geld aan Adwords kliks wordt uitgegeven aan consumenten die helemaal niet in directe omgeving van een lokale vestiging wonen en er dus naar alle waarschijnlijkheid ook nooit zullen kopen. Hier wordt eigenlijk min of meer voor de concurrentie geadverteerd. 

Enorme besparing van budget en tijd

RetailBox+ heeft hiervoor een oplossing ontwikkeld waarmee vanuit één campagne tientallen lokale campagnes automatisch worden ingericht. Aan de achterkant is de landingspagina voorzien van een link naar de lokale winkel, bijvoorbeeld in de vorm van een voucher die de bezoeker mee moet nemen naar de winkel om korting te krijgen. De kassasystemen zijn gekoppeld aan het systeem dus de voucher werkt alleen in die specifieke winkel. 

Dit kan tot wel 20% meer store traffic opleveren, maar ook een schat aan informatie. De lokale winkelier zal betrokken zijn bij deze marketingaanpak aangezien het direct resultaat oplevert.

Direct meten en optimaliseren

Het Local Search systeem komt met uitgebreide rapportage op lokaal en landelijk niveau. In één oogopslag direct de resultaten van de campagnes zien en deze kunnen bijsturen. Hiermee heeft de franchiseorganisatie een krachtige tool in handen om direct te kunnen inspelen op actuele ontwikkelingen en ook direct met leveranciers te kunnen schakelen om een promotionele campagne op te zetten voor de betreffende winkels.

Local Search: de sleutel tot goede vindbaarheid
Onderzoek van Deloitte toont aan dat meer dan de helft van de aankopen in de winkel direct waren beïnvloed door digitale oriëntatie. Eén-derde van alle mobiele zoekopdrachten zijn tegenwoordig gerelateerd aan de locatie. Wanneer mensen zien dat het bedrijf open is en bijvoorbeeld goede recensies heeft, is het zeer waarschijnlijk dat ze deze locatie bezoeken (76%) en een aankoop doen (28%).

Kijk voor meer informatie op leadsonline.nl.

Lees meer over: