Master franchisenemer: verantwoordelijk voor landelijke uitrol formule

Buitenlandse formules die naar Nederland komen zijn vaak op zoek naar een master franchisenemer. Deze krijgt het recht om de formule uit te rollen en tot een succes te maken. Een portret van vier master franchisenemers en hun verhaal.

Frank Fontein, InXpress

‘Je zit soms in een spagaat’

InXpress is een reseller van internationale pakket en logistieke diensten. Frank Fontein bracht de dienstverlener zes jaar geleden naar Nederland.

“Onze kracht is ‘one call, ship it all’. We besparen geld, gedoe en tijd voor onze klanten. Die betalen vaker een hoger inkooptarief dan InXpress, dat de inkoop bundelt.” Toch is het inkoopvoordeel niet het belangrijkste, vervolgt Fontein: “Onze klanten hebben een persoonlijk aanspreekpunt die zaken voor hen uitzoekt. Omgekeerd zijn we een freelance salesforce voor onze vervoerders.”
Fontein kocht in 2013 de masterfranchiselicentie voor Nederland. “Ik ben in contact gekomen met InXpress via een franchisemakelaar. Ik was op zoek naar een concept om te ontwikkelen. Niet specifiek naar iets in de logistiek. Ik had een reclamebureau en digitale drukkerij. Ik had last van de ‘seven year itch’ en dacht: ik doe nog één keer een kunstje.”

Gecontroleerde groei

“Ik had het idee dat er een markt voor InXpress was. Ik ben ook met twee andere systemen bezig geweest, maar die waren financieel niet haalbaar.” Inmiddels is de formule uitgegroeid tot 14 franchisenemers. De eerste franchisenemers hebben hun tweede termijn voor een vijfjarig contract getekend. Twee jaar geleden is de eerste franchisenemer, Jos Nefkens, compagnon voor Nederland geworden. Fontein verwacht dit jaar met vier regio’s te groeien. “Onze mensen moeten echte salesmensen zijn die snappen wat de klant zoekt: tijd, geld en gedoe besparen.” 

“Als master franchisenemer zit je vaak in een spagaat tussen de franchisenemers en het internationale hoofdkantoor. Ze hebben allemaal hun eisen en verwachtingen.” Hij vervolgt: “Als je groei en goede omzetcijfers laat zien, verloopt de discussie met het hoofdkantoor natuurlijk makkelijker en soepeler.”

Gevraagd naar het verschil met Engeland en de VS: “Ze zijn eerder geneigd een stapje extra te zetten om een betere boterham te verdienen, maar verder is het verschil niet zo groot.”

Theo Bouwmans, Expense Reduction Analysts

‘Ik ben country manager én consultant’

Theo Bouwmans kwam in contact met het internationale adviesbureau Expense Reduction Analysts (ERA) dat een klant van hem was. Hij heeft zich ingekocht als country manager. 

“Ik ben op het juiste moment tegen ERA aangelopen. Het was een goed, succesvol verhaal.” Zelf had Bouwmans nooit aan franchise gedacht. “Het komt op je pad en je denkt ‘het moet zo zijn’. Voor mijn eigen zaak, een consultancy voor de chemie, was ik op een gegeven moment 80% van mijn tijd op reis in het buitenland.”

Onderhandelingspositie

ERA helpt klanten met proces-, supply chain- en kostenoptimalisatie. “Onze mensen zijn afkomstig uit de industrie. We hebben een veel betere benchmark en bieden voor de klanten jaarlijks 200 miljoen euro kostenbesparing, tot wel 80%.” Als voorbeeld van de ERA-expertise noemt Bouwmans het wagenparkbeheer. “Onze expert mobiliteit heeft circa 30.000 auto’s in bewerking voor ongeveer honderd van onze klanten in Europa. Dat is een andere onderhandelingspositie.”

ERA spreekt niet van master franchisenemer, maar van areadirecteur of country manager in Nederland. In die rol is Bouwmans onder meer verantwoordelijk voor de recruiting. Naast de rol van country manager beschikt hij ook over een gewone licentie. “Ik doe ook wat de franchisenemer doet. Zo houd ik contact met de markt en voel ik wat het betekent om soms tegen de stroom in te zwemmen.”

ERA wil in Nederland groeien van 23 naar 40 franchisenemers. “We zoeken kandidaten op executive managementniveau. Het liefst vrouwen, dat geeft een andere dynamiek. We zijn geen ‘hard franchise’. Je kunt innovatief zijn en je entrepreneurship ten volle uitbuiten.” Kandidaten die over de juiste kwaliteiten beschikken, worden uitgenodigd voor een tweedaags internationaal programma, Discovery Day of Meet the Team event genoemd. “Een nieuwe franchisenemer stapt op een rijdende trein. Alles is geregeld.”

Jeffrey Ossendrijver, iBinder

‘Voor de franchisenemers zijn we puur de franchisegever’

Anderhalf jaar geleden werd Jeffrey Ossendrijver master franchisenemer van het Zweedse iBinder. “Ik wilde gaan ondernemen. Franchise was niet vanzelfsprekend.”

Jeffrey Ossendrijver schreef zich een paar jaar terug in bij Koelewijn & Partners. Hij vond niet wat hij zocht en ging aan de slag als freelance projectmanager op bouwprojecten. Uiteindelijk werd hij in 2017 opnieuw benaderd. “Het voordeel voor mij ten opzichte van projectmanagement is dat ik met iBinder iets voor mezelf opbouw.”

Ossendrijver is sinds september 2018 met iBinder de Nederlandse markt op. “We hebben bewust gekozen om eerst de markt te ontdekken. Een van de overwegingen om de stap te zetten – het is buiten mijn vakgebied – is de hele cultuur en manier van samenwerking binnen iBinder. De filosofie van het bedrijf spreekt me aan. Een platte organisatie, ‘hands on’, een slimme, efficiente manier van dingen doen.”

Veilige omgeving

IBinder is voor iedereen te gebruiken, vertelt Ossendrijver. “Het is voor bedrijven die werken met WeTransfer, Dropbox of e-mail eenvoudig om over te stappen op iBinder. Veiligheid speelt een grote rol. Ossendrijver legt het uit aan de hand van een voorbeeld. “Op het moment dat de architect een document plaatst, kan alleen hij dit document verwijderen. De constructeur kan het document inzien, maar geen wijzigingen aanbrengen.” Het bedrijf bestaat sinds 2005. “De Zweedse oprichter wilde een digitaal ordnersysteem dat zijn vader, die nog met mappen werkte, moest snappen.” 

“Op de Bouwbeurs werden mensen getriggerd door beelden hoe we met iBinder de traditionele ordner met tabbladen hebben vertaald naar een eenvoudig werkend digitaal systeem.” Ossendrijver en zijn compagnon, Dirk Boonstra, zijn met verschillende potentiële franchisenemers in gesprek. “Voor de Nederlandse markt zijn we puur de franchisegever. Onze franchisenemers moeten er alleen maar profijt van hebben dat ze onderdeel zijn van een groter geheel, waardoor er meer mogelijkheden zijn om te investeren in vernieuwingen.”

Peter van de Burgt, Right at Home

‘Thuiszorg is geen raketwetenschap’

Right at Home Nederland is onderdeel van de gelijknamige Amerikaans zorgorganisatie. “Amerikanen zijn van nature meer cliëntgericht.”

In zijn vorige beroep kwam Peter van de Burgt als adviseur al frequenter met de zorg in aanraking. Right at Home kwam daarbij op zijn pad, via een artikel in Franchise+. “Het concept paste precies in de visie die ik had. Ik vind dat je de zorg en aandacht moet bieden die je van goede vrienden verwacht.” Samengevat in drie uitgangspunten: persoonlijke aandacht, lokaal betrokken en benaderbaar. “Met franchisenemers in de zorg krijg je dat veel gemakkelijker voor elkaar.”

“Thuiszorg is geen raketwetenschap.” De Right at Home franchise module omvat alles van een zorgonderneming, van training en ondersteuning in bedrijfsvoering tot acquisitie van cliënten en werving en opleiding van zorgverleners. “We combineren de kennis en kunde van een grote, internationale organisatie met de persoonlijke aandacht van de lokale franchisenemer. Iemand met het hart op de juiste plek en die op zoek is naar succes, maar ook van betekenis wil zijn.”

Doolhof

Nu ouderen langer thuis moeten wonen, is de zorg naar de thuissituatie verplaatst. “We zijn als maatschappij op zoek naar de balans tussen gereguleerde thuiszorg en wat je zelf, met je familie en omgeving, kunt regelen.” De langdurige zorg is een doolhof, stelt Van de Burgt. “Je weet wat je nodig hebt, maar je weet niet hoe je dat moet bereiken. Op welke regeling kun je een beroep doen? Is er een eigen bijdrage? Hoe kun je de zorgfinanciering het beste regelen? Right at Home biedt persoonlijke aandacht en begeleiding in de keuze voor de juiste zorg en de juiste aanpak. We brengen gratis in kaart welke keuzes mogelijk zijn in het vertrouwen dat mensen vervolgens voor ons kiezen bij de invulling daarvan.”

Right at Home heeft meer dan 500 kantoren wereldwijd. “Mijn rol als master franchisenemer is het franchisemodel vertalen naar de Nederlandse omstandigheden. Het voordeel van de inbreng vanuit de VS is de deskundigheid en de communicatie naar cliënten. We trainen onze zorgverleners in persoonlijke begeleiding, met respect voor wat iemand nog kan, zijn persoonlijkheid en persoonlijke leefstijl. Wat Right at Home bijzonder maakt is dat we ook familieleden van cliënten daarin trainen.”