De maatschappelijke waarde van het MKB

In de afgelopen maanden heeft Panteia in opdracht van MKB-Nederland het onderzoek ‘De maatschappelijke waarde van het MKB’ uitgevoerd. Het onderzoek vond plaats in het kader van de Dag van de Ondernemer dat op vrijdag 17 november jl. werd gevierd.

Ondernemers dragen onmisbaar bij aan lokale samenleving

Een ruime meerderheid (64%) van de ondernemers geeft aan dat hun bedrijf een grotere rol in de samenleving vervult dan puur economisch en andere prioriteiten en activiteiten heeft dan alleen ‘geld verdienen’. Zo zet 69 procent zich actief in voor de leefbaarheid, veiligheid en sociale cohesie van de lokale gemeenschap en doet de overgrote meerderheid (74%) aan sponsoring van maatschappelijke organisaties en/of maatschappelijke activiteiten in de regio; van sportclubs, culturele organisaties en scholen tot zorginstellingen, voedselbanken en buurthuizen. Ondernemers steken daar niet alleen geld, maar ook uren en middelen in. Opgeteld komt dat neer op gemiddeld bijna 5.000 euro per bedrijf per jaar. Voor het totale MKB gaat het op jaarbasis om ruim 1,5 miljard euro.

Verbondenheid met directe omgeving

Als redenen om dit te doen noemen ondernemers met name betrokkenheid bij hun directe omgeving, de leefbaarheid en ‘iets willen terug doen voor de samenleving’. Hun verbondenheid met de lokale gemeenschap blijkt ook uit het feit dat 60 procent bij voorkeur zo veel mogelijk producten en diensten lokaal inkoopt. Zo zorgen ondernemers dus ook voor elkaar.

Wil je meer lezen over dit onderzoek? Lees het rapport hier