Kruisinterview Anytime Fitness

Franchisegever x franchisenemer

Ditmaal geen interview van Franchise+ met een franchisenemer of franchisegever, maar een gesprek tussen deze twee, opgetekend door Franchise+. Algemeen directeur Joep Brouns van Anytime Fitness en franchisenemer Sonny Idili van dezelfde formule vuurden heel wat vragen op elkaar af, ook prikkelende.

Joep Brouns (50) is sinds 2018 directeur bij Anytime Fitness Benelux, Sonny Idili (29) begon in 2016 bij de formule, werd in 2020 aandeelhouder van twee fitnessclubs en is sinds september vorig jaar eigenaar van beide clubs in Limburg. Sonny wilde allereerst horen van Joep waarom hij juist bij Anytime Fitness directeur is geworden.

Joep: “Ik heb 23 jaar in de weg- en waterbouw gewerkt en op een gegeven moment werd het tijd voor iets anders. Anytime Fitness kwam op mijn pad en het klikte meteen met eigenaar Petro Hameleers.”
Sonny: “Wat vind je van jouw rol als conceptbewaker?”
Joep: “Dat vind ik een heel belangrijke rol, maar ook een lastige. Want we willen dat het concept overal hetzelfde is. Als wij een afwijking zien, moeten we daar iets van zeggen. Dat is niet zo leuk, maar wel noodzakelijk. Wanneer bij ruim 130 clubs elke franchisenemer iets afwijkt, dan heb je geen concept meer.”
Sonny: “Hoe ga je met de kritiek van franchisenemers om?”
Joep: “Daar luister ik altijd goed naar. Naar aanleiding van die kritiek zijn er de afgelopen vijf jaar ook kleine aanpassingen gedaan in de franchiseovereenkomst.”
Sonny: “De uniformiteit is dus belangrijk. Maar in hoeverre kun je als franchisenemer nog blijven ondernemen?”
Joep: “Die vraag zou ik terug willen kaatsen: In hoeverre remt de uniformiteit de ondernemer? Er zijn soms wel eens dingetjes die niet passen bij de individuele franchisenemer, maar ik denk dat het franchisemodel juist ruimte geeft om echt te ondernemen.”
Sonny: “Wat zie jij als ‘the next big thing’ binnen fitness?”
Joep: “Op de grote fitnessbeurzen gaat het altijd over de nieuwste apparaten en supplementen. Maar volgens mij draait het daar niet om bij fitness. Het gaat om persoonlijke aandacht, beleving en gastvrijheid. Dat is The big thing! Sinds vorig jaar hebben we daarom een nieuwe richting: persoonlijke aandacht en beleving. We geven trainingen aan franchisenemers en hun teams, hebben mystery guests en meten retentie.”
Sonny: “Daar staan wij als franchisenemers ook volledig achter, en het werpt zijn vruchten af.” “En wat zou je nog graag willen bereiken met Anytime Fitness in de Benelux?” 
Joep: “De beste sportschool zijn in Nederland en België. Dat nog meer mensen ons gaan zien als dé sportschool om naartoe te gaan. En dat we op Google onze score nog verder verbeteren, van 4,7 naar 4,9.” 
Sonny: “Hoe ervaar jij de vertaling van een commercieel Amerikaans merk naar een succesvolle Nederlandse (Benelux) franchise?”
Joep: “Een groot deel van het concept is al heel mooi voor alle landen. En verder moet je het niet te moeilijk maken. We hebben een stevig fundament en kijken voor aanpassingen goed naar de maatschappelijke ontwikkelingen en de cultuur in Nederland en België, dat doen we al sinds 2019.”
Sonny: “Wat wil je nog leren in deze functie”? 
Joep: “Je bent nooit klaar. Vijf jaar geleden was 24/7 voldoende om je te onderscheiden. Als je bovenaan wilt blijven, zul je je constant moeten ontwikkelen. Ik lees veel, luister naar BNR-radio en praat met mensen. En nu hebben we AI, waarmee we een revolutie gaan meemaken. Heel leuk om daarbij betrokken te zijn.”

“Wanneer bij ruim 130 clubs elke franchisenemer iets afwijkt, dan heb je geen concept meer”

Vervolgens is het de beurt aan Joep om Sonny te interviewen. 
“Waarom heb jij voor franchise bij Anytime Fitness gekozen?”
Sonny: “Ik heb de opleiding hbo facilitair management gedaan en kwam er al snel achter dat ik veel plezier haal uit dienstverlening. Dat was al zo in mijn jeugd tijdens mijn bijbaan bij Albert Heijn. Daarnaast houd ik van fitness. Om beide passies te combineren ging ik mijn stage lopen op manager niveau bij Anytime Fitness Maasbracht, op 400 meter van mijn huis. Het was ook mijn jongensdroom om een eigen onderneming te hebben. Dat bleek mogelijk binnen Anytime Fitness.”
Joep: “Wat vind je leuk aan Anytime Fitness?”
Sonny: “24/7 openingstijden en het design. En natuurlijk de persoonlijke aandacht, de manager kent zijn leden bij naam.” 
Joep: “En wat vind je het grootste voordeel van franchise?”
Sonny: “Dat je er niet alleen voor staat. Je hebt de merknaam en de beschikking over de kennis en ervaring van meer dan 130 clubs, en het hoofdkantoor is een goede sparringpartner.”
Joep: “Wat vind je minder fijn aan franchise?”
Sonny: “Soms wil je wel eens een iets ludiekere, lokale actie houden, zoals een paaldansworkout. Maar dan ben je gebonden aan de formule.”
Joep: “Hoe kijk je naar je concurrenten?”
Sonny: “Ik ben blij dat ze er zijn. Dat houd je ook scherp. Als jij de mensen niet aan het sporten krijgt, maar anderen wel, dan moet je je afvragen wat je verkeerd doet.”
Joep: “Wat is nu typisch aan Anytime Fitness Maasbracht en Panheel?”
Sonny: “We zijn erg betrokken bij alle acties en evenementen in de lokale gemeenschap.”
Joep: “Waar sta je over drie jaar?”
Sonny: “Als je me gevraagd had waar ik over vijf jaar zou staan, zou ik zeggen: jouw functie, hahaha. Over drie jaar ben ik nog meer multiclubowner. Ik wil deze sfeer en managementstijl doorvoeren in andere clubs.”